dimecres, 27 d’octubre de 2010

MADAMA BUTTERFLY

Puccini va enamorar-se d’una obra de teatre que va veure en anglès (en una època en que encara no dominava aquesta llengua), en la que David Belasco explicava els fets relatius a la japonesa víctima de la seva confiança amb el món occidental, de manera molt estudiada per causar un bon efecte escènic, amb idees com la sortida del sol escenificat, mentre la japonesa, amb el seu fill i criada, esperen l’arribada de l’oficial del vaixell americà.

La història procedeix de la narració d’un missioner, John Luther Long, que explicava un fet ocorregut a Nagasaki, a partir de la conversió al cristianisme d’una noia que volia casar-se amb un oficial de la marina americana. Cal destacar que la noia de la història real no va morir, sinó que va patir ferides a causa de la seva inexperiència amb el harakiri, i va sobreviure; a més, el fill mestís, anys després, va tornar d’amèrica i va viure amb la seva mare molt de temps.

Amb aquesta òpera Puccini va aconseguir fama universal, ja que va representar-se milers de cops la primera meitat del segle XX; amb el temps la fama ha anat decreixent, però no ha deixat de ser mai un títol del gran repertori de tots els teatres operístics importants.

Aquest títol imprescindible serà el protagonista dels Moments d'Òpera radiofònics d'aquesta setmana que, com sempre, s'emetran aquest migdia. Els podreu seguir a través del 90.1FM, online o, un cop emès, al podcast del programa.

Recorda que pots seguir els moments d'òpera a facebook: www.facebook.com/momentsopera

dilluns, 25 d’octubre de 2010

CONFIRMAT. KAUFMANN NO CANTARÀ AL LICEU

Després de la cancel·lació del recital del tenor Jonas Kaufmann el passat dia 10 d'octubre, per motius de salut; des del Gran Teatre del Liceu confirmen ara que no s'ha trobat cap data, a aquesta temporada, per programar de nou l'esperat recital.

Segons nota de premsa, a hores d'ara s'està buscant una possible ubicació a la programació de la temporada 2011 - 2012.

En tot cas, l'import de les localitats serà retornat -segons la mateixa nota- "pels canals habituals del Teatre".

Font: Departament de premsa del GTL.

divendres, 22 d’octubre de 2010

ELS MOMENTS D'ÒPERA A FACEBOOK

Des de ja fa un temps que hi ha un grup a facebook anomenat Moments d'Òpera, però aquest grup està a punt de desaparèixer, per això us proposo -si ho creieu convenient- que seguiu el programa a través de la pàgina facebook següent:


Només heu de clicar al damunt de "M'agrada" i ja està. Dir-vos que aquesta opció us conserva tota la privacitat, ja que els administradors de la pàgina, si no són amics personals vostres, no poden accedir a la vostra informació.

Ens trobem a la xarxa! Moltes gràcies!

Albert Galceran

dijous, 21 d’octubre de 2010

EL RIGOLETTO DE SABADELL, UNA MOLT BONA PROPOSTA


La d'ahir va ser una nit especial a Sabadell, d'entrada l'inici de temporada sempre és un motiu de joia per a una associació (Amics de l'Òpera de Sabadell) que amb poc més d'un milió d'euros cada temporada presenten tres títols operístics i una sarsuela -enguany, degut a la retallada pressupostària, serà un concert dedicat a la sarsuela-.

Per una altra banda, va ser una nit especial degut al títol que presentaven: Rigoletto de Giuseppe Verdi; crec que a aquestes alçades tots estem d'acord que aquesta òpera requereix de grans intèrprets, pel que fa a la vocalitat, però també a la intencionalitat; a banda de ser una de les millors creacions del geni de Busseto.

Doncs bé, anit va produir-se la combincació necessària per aconseguir que l'inici de la temporada sigui notable. Però anem a pams.

El rol protagonista -Rigoletto- va anar a càrrec del veterà Ismael Pons, qui va donar el millor de sí per oferir un personatge ben dotat vocalment i interpretativament, donada la complexa psicologia del personatge. Si bé és cert que el global de la interpretació va ser notaable, també ho és que al segon acte la seva veu va defallir en algun moment, desapareixent en els concertants, però sense ser això una qüestió que hagi d'enfosquir la seva interpretació. Durant el tercer acte, segurament és quan millor va presentar-se.

El Duca va assumir-lo Sergio Escobar, tenor de GRAN veu, però mancada de matisos i intencions. Al seu instrument, de bell color, li falten reguladors que permetin modular la veu i dotar-la de més sentit dramàtic la seva interpetació. Així doncs, el resultat general va ser molt bo, però millorable si hagués pogut plantejar un Duca amb més intencionalitat, i menys volum.

Saioa Hernández va ser una bona Gilda -sobretot al segon i tercer acte-; la seva actuació va començar amb problemes de projecció que va anar corregint a mesura que avançava la partitura, en certa manera gràcies a l'evolució del personatge, ja que Hernández és més lírica que lleugera, de manera que les agilitats i els sobreaguts del primer acte li van causar algun problema que va saber solventar. Especialment emotiva va ser la mort del seu personatge, als braços de Rigoletto, en aquell punt va saber treure el millor del seu interessant instrument.

De la resta del repartiment haig de destacar el baix -encara que al programa de mà hi digui baríton- Jeroboám Tejera, un Sparafucile d'àmplia veu i greus foscos, però amb molt bon fraseig i profunditat interpretativa. Potser un dels que més van agradar-me de tot el repartiment.

La direcció escènica, assumida per Carles Ortiz, va estar discreta, però efectiva i pràctica, així que va ajudar als cantants a moure's còmodament per l'escenari. De tota manera, haig de destacar el perrucot que presentava Monterone, no n'hi havia cap que li quedés pitjor!?

La direcció musical va ser més discreta, Elio Orciuolo, tot i els seus moviments enèrgics, no va poder aconseguir que l'Orquestra Simfònica del Vallès sonés del tot regular, i va mostrar alguns problemes de coordinació i ritme.

El cor, dirigit per Daniel Gil de Tejada, va sonar molt millor del que és habitual, mostrant una molt positiva evolució que cal aplaudir.

Finalment, destacar que és aquesta una molt bona producció que no us podeu deixar perdre, realment gaudireu d'un gran espectacle operístic, totalment recomanable. Un cop més hem de felicitar a l'AAOS per la genial producció de Rigoletto. Enhorabona!

dimecres, 20 d’octubre de 2010

"COSÌ FUN TUTTE" SALTA A LA TEMPORADA 2011 - 2012

Segons una nota emesa pel Departament de Premsa del Gran Teatre del Liceu, el Così FUN tutte, adaptació en format reduït de l'òpera de Mozart, amb direcció escènica de Carol López i que estava prevista presentar l'abril de 2011 al Teatre Lliure, s'ha cancel·lat per motius de programació.

Aquest espectacle s'ajorna a la propera temporada 2011-12.

RIGOLETTO

A les primeries de 1851, el teatre de La Fenice de Venècia va convidar a Verdi a compondre una nova òpera. Verdi va triar el drama francés “Le roi s'amuse” de l'escriptor Víctor Hugo, encara que aquesta obra havia estat censurada a París, acusant-la de manifestar el llibertinatge d'un rei. Per això mateix, Verdi va acceptar des d'un principi modificar els noms i els llocs sempre que pogués conservar el nucli del drama.

Però tres mesos abans de l'estrena la censura va vetar el llibret. El comunicat deia així: « El governador militar de Venècia, senyor Gorzowski, deplora que el poeta Piave i el cèlebre músic Verdi no hagin sabut triar un altre camp per a fer brollar els seus talents, que el de la repugnant immoralitat i obscena trivialitat de l'argument del llibret titulat “La Maledizione”. La seva Excel·lència ha disposat vetar absolutament la representació...». L'assumpte es va resoldre gràcies a la diplomàcia dels administradors del teatre. Es van traslladar a Busseto i allà es van posar d'acord amb Verdi i el llibretista perquè es canviessin alguns punts:

- Traslladar l'acció de La Cort de França a una cort menor.
- Canviar els noms dels protagonistes inventats per Víctor Hugo.
- Canviar l'escena en què el llibertí posseeix una clau per a accedir a la cambra de la protagonista per una altra distinta que respectés la necessària decència.
- La visita del rei, a l’òpera un Duc, a la Taverna serà casual i no dictada per baixos propòsits.

Verdi va acceptar aquestes condicions i el contracte es va firmar. Les firmes van ser tres: Verdi, Piave i Guglielmo Brenna, secretari de La Fenice. Així va nèixer l'òpera Rigoletto que es coneix avui dia.

Verdi es va proposar en aquesta obra conciliar l'estructura tradicional del melodrama amb la complexitat del protagonista, Rigoletto, i això no ho va poder canviar la censura amb les seves condicions. El bufó Rigoletto és un personatge típicament verdià, que es mou entre l'afecte per la seva filla i l'odi pel Duc i els cortesans. És exactament el que Verdi volia realitzar.

Com ja us vaig comentar dilluns, aquesta nit comença la temporada lírica de l'Associació d'Amics de l'Òpera de Sabadell amb el Rigoletto de G. Verdi. Així que ja tenim motiu -si és que cal motiu per gaudir d'aquest excel·lent títol- per dedicar els Moments d'Òpera a l'obra de Verdi i Piave.

Per cert, entre d'altres, comptarem amb les veus de Flórez, Villazon, Kaufmann, Pavarotti, Nucci, Gruberova, Callas, Gobbi...

El programa s'emetrà a les dotze del migdia a través del 90.1FM, online o, un cop emès el trobaràs al podcast del programa.

dimarts, 19 d’octubre de 2010

JUAN DIEGO FLÓREZ, ISABEL REY I "L'ELISIR D'AMORE"


El proper mes de novembre Isabel Rey i Juan Diego Flórez tornaran a coincidir a l'escenari, en aquest cas a l'òpera de Zurich, en una producció artística de Tullio Pericoli i amb direcció musical de Nello Santi, per cantar L'elisir d'amore de Gaetano Donizetti.

El més rellevant de tot plegat és que, segons han informat des de l'empresa representant d'Isabel Rey -Fidelio Artist-, aquesta producció s'enregistarà i se n'editarà un DVD que comercialitzarà DECCA, segell amb el qual treballa en exclusiva el tenor peruà.

Destacar que Rey i Flórez ja van gravar en DVD, el passat any 2007, un altre títol de Donizetti, el Don Pasquale, també per DECCA i també a Zurich.

Així doncs, bones notícies pels amants del bel canto i, més concretament, pels seguidors de Flórez i Rey.

dilluns, 18 d’octubre de 2010

SABADELL, XXIX TEMPORADA D'ÒPERA

Dimecres es dóna el tret de sortida a la XXIX temporada d'òpera de l'Associació d'Amics de l'Òpera de Sabadell, un col·lectiu que cada temporada aconsegueix representar tres títols operístics al seu teatre, La Faràndula, i posteriorment portar-los arreu de Catalunya. Però no només això, sinó que la qualitat artística -sobretot pel que fa a les veus- és inqüestionable.

Així doncs, un cop més hem de celebrar l'esforç que fan des de Sabadell per popularitzar l'òpera, tot i les moltes dificultats que -segur- es troben dia a dia.

Dimecres comença la temporada amb la molt popular i complexa òpera Rigoletto, de G. Verdi, amb el següent repartiment:

Rigoletto: Ismael Pons
Duca di Mantova: Sergio Escobar
Gilda: Saioa Hernández
Sparafucile / Conte Monterone: Jeroboám Tejera
Maddalena: Laura Villa
Borsa: Beñat Egiarte
Marullo: Joan Garcia
Conte Ceprano: Eduard Moreno
Contessa Ceprano: Laura Obradors
Giovanna: Eugènia Montenegro
Paggio: Maria Arredondo

Tinc especial interès en escoltar a la Gilda de Saioa Hernández, a qui la passada temporada la vam poder gaudir interpretant la complicadíssima Imogene de Il Pirata (V. Bellini), que va assumir amb grans resultats, de manera que ens fa pensar en un nou èxit d'aquesta jove soprano.

Pel que fa al staff, queda de la següent manera:

Director musical: Elio Orciuolo
Director del cor: Daniel Gil de Tejada
Director d’escena: Carles Ortiz
Disseny escenografia: Jordi Galobart
Il.luminació: Nani Valls
Vestuari: AAOS

Cor Amics de l’Òpera de Sabadell
Orquestra Simfònica del Vallès

Pel que fa als calendaris de les representacions, el trobareu al web de l'AAOS, tot i això us adjunto els dies i llocs on podrà veure's aquest Rigoletto:

Sabadell, teatre de La Faràndula; dimecres 20 / 21h - divendres 22 / 21h - diumenge 24 / 18h.

Octubre
dia 27 – Manresa – T. Kursaal
dia 31 – Granollers – T. Auditori

Novembre
dia 5 – Viladecans – Atrium
dia 7 – Vic – T. L’Atlàntida
dia 9 – Reus – T. Fortuny
dia 12 – Sant Cugat – T. Auditori

Aprofitant la representació de Rigoletto a Sabadell, dimecres dedicarem els Moments d'Òpera radiofònics a aquesta popular creació de Giuseppe Verdi.

dilluns, 11 d’octubre de 2010

LA VEU DE JOAN SUTHERLAND ENS DEIXA PER SEMPRE

Ha mort Joan Sutherland. Què més puc afegir? Doncs que em sap molt de greu, mai l'havia pogut escoltar en directe, i era conscient que no ho faria mai, però a l'igual que Pavarotti -i sobretot gràcies a les grans gravacions que van enregistrar- va ser una de les veus que van acompanyar-me a l'inici del meu idil·li amb l'òpera, de manera que només puc estar agraït a la soprano que va venir de les antípodes.

Dimecres tenia previst dedicar els Moments d'Òpera radiofònics a la Madama Butterfly de G. Puccini, però la reservaré, ja que és de justícia que dimecres al migdia, recordem a la stupenda: Joan Sutherland, qui ja forma part de la història de la lírica.

Ara només cal desitjar que descansi en pau, doncs els amants de l'òpera sempre la tindrem present a la nostra memòria.

CARMEN EN ALTA DEFINICIÓ


Si encara no heu tingut l'oportunitat de veure l'òpera Carmen de G. Bizet que ha estrenat la temporada lírica del Gran Teatre del Liceu - i que el proper mes de juliol tornarà a representar-se amb un altre repartiment estelar-, tingueu present que el dimecres 13 d’octubre a les 20.00h s’emetrà en cinema, en Alta definició i amb so Dolby surround.

Aquest enregistrament serà retransmès amb subtítols en 5 idiomes (castellà, anglès, alemany, italià i francès), en directe per 149 cinemes de 18 països d’Europa, 69 cinemes d’USA i 20 de Llatinoamèrica i en diferit per 68 cinemes d’USA.


Així doncs, el cine i l'òpera s'uneixen per acostar-nos a la platea del Liceu.

divendres, 8 d’octubre de 2010

JONAS KAUFMANN NO CANTARÀ DIUMENGE AL LICEU

Finalment, els pitjors auguris es confirmen: el tenor JONAS KAUFMANN cancel·la el seu recital al Gran Teatre del Liceu, just a les 22.35h d'avui divendres 8 d'octubre, he rebut la següent nota de premsa, de l'àrea de comunicació del Liceu:

Us comuniquem que per motius de salut Jonas Kaufmann es veu obligat a cancel·lar el recital que tenia previst fer el diumenge 10 d'octubre. El Teatre i el tenor estan mirant de trobar una nova data que serà comunicada tan bon punt se sàpiga.

Així doncs, diumenge Jonas Kaufmann no cantarà a Barcelona. Una pena.

KAUFMANN AL LICEU

Finalment diumenge és el dia escollit per escoltar al tenor alemany Jonas Kaufmann, serà a les 17h al Gran Teatre del Liceu, amb un recital acompanyat al piano per Helmut Deutsch, i dedicat a Die schöne Müllerin (La bella Molinera), op. 25, D. 795 de Franz Peter Schubert (1797-1828), és a dir:

1. «Das Wandern»
2. «Wohin?»
3. «Halt!»
4. «Danksagung an den Bach»
5. «Am Feierabend»
6. «Der Neugierige»
7. «Ungeduld»
8. «Morgengruß»
9. «Des Müllers Blumen»
10. «Tränenregen»
11. «Mein!»
12. «Pause»
13. «Mit dem grünen Lautenbande»
14. «Der Jäger»
15. «Eifersucht und Stolz»
16. «Die liebe Farbe»
17. «Die böse Farbe»
18. «Trockne Blumen»
19. «Der Müller und der Bach»
20. «Des Baches Wiegenlied»

Serà la primera vegada que escolto en directe a Kaufmann, però ja fa unes quantes setmanes que, quasi de manera obsessiva, m'estic escoltant aquest preciós cicle lied de Schubert, així que si no hi ha problemes d'última hora, la cita de diumenge serà una delicatessen que no podem perdre'ns. De les propines res en sabem, però amb una mica de sort - i tenint en compte que, sospito, hi haurà molta eufòria entre el públic -, tal vegada el de Munich ens regala alguna peça d'òpera italiana, cosa que aniria en contra de la lògica del concert - dedicat a la cançó alemanya -, però que no seria estrany atenent al què fan molts cantants en els seus recitals. En tot cas, dilluns ho comentarem.

dimecres, 6 d’octubre de 2010

163 ANYS DESPRÉS

El 16 d'octubre de l'any 1847 el Gran Teatre del Liceu -mig any després de l'obertura del teatre- acollia l'estrena a Catalunya de l'òpera Norma (Milà, 1831) de Vincenzo Bellini. Donada aquesta efemèride, aquesta setmana us proposo recordar aquest important títol que ja vam conèixer el passat mes de febrer a través dels Moments d'Òpera.

Recorda que el programa podràs seguir-lo en directe aquest migdia al 90.1FM, online, o pots descarregar-te'l del podcast.

dimarts, 5 d’octubre de 2010

JOSEP PONS, NOU DIRECTOR MUSICAL DEL GRAN TEATRE DEL LICEU

Segons nota de premsa emesa pel departament de premsa del Gran Teatre del Liceu, avui el mestre Josep Pons i el director general del Liceu, Joan Francesc Marco, signen el contracte d’incorporació del director d’orquestra com a Director musical del Gran Teatre del Liceu a partir de la temporada 2012-2013.

El Liceu incorpora un director d’orquestra del país de primer nivell com a director musical d’aquesta institució. La implicació del mestre Pons amb el Liceu és una valor afegit a la seva trajectòria i experiència artística com a director convidat habitualment a les més importants orquestres internacionals i com a primera batuta d’entre els directors nacionals.

Vista en perspectiva, la carrera musical de Josep Pons el situa en el panorama com un forjador d’orquestres. L’experiència artística i el lideratge en els projectes orquestrals dels quals n’ha estat el director titular (Orquestra de Cambra Teatre Lliure, Jove Orquestra Nacional de Catalunya, Orquesta Ciudad de Granada, Orquesta Nacional de España) i la dilatada experiència discogràfica ho corrobora. Als enllaços trobareu la seva biografia i discografia.

Perfeccionar la qualitat artística de l’Orquestra Simfònica i el Cor del Liceu, i garantir la millora de la projecció internacional del Liceu ha estat una de les màximes prioritats de Joan Francesc Marco des del moment d’assumir la seva responsabilitat com a Director general del Liceu. Així doncs, la millora i excel·lència de la qualitat artística de l’Orquestra i el Cor serà un dels principals objectius del mestre Pons, tasca en la qual comptarà amb la col·laboració del director del Cor, José Luis Basso.

Josep Pons assumirà la Direcció musical del Gran Teatre del Liceu durant sis temporades, prorrogables de mutu acord a dues més. S’estableix una progressió anual pel que fa al nombre de funcions que dirigirà, tant en concerts com en òperes i ballets. El contracte també estableix la participació del mestre Pons en el disseny de l’activitat artística i la implicació en la decisió de la contractació de directors musicals convidats i en tota l’activitat de concerts simfònics i de cambra.