divendres, 29 de juliol de 2011

40.000 entrades venudes per la temporada 2011-12 del Liceu

Segons informa el departament de premsa del Gran teatre del Liceu, abans de les vacances d'estiu (i que mantindran el teatre tancat al públic fins al proper mes d'octubre) ja s'han venut, a dia d'avui, 40.000 entrades, a banda dels abonaments. Dels 37 diferents espectacles que es proposen per a la temporada 2011-12, els 10 amb més venda són:

La Bohème

Linda de Chamounix

La flauta màgica

Aida

Le nozze di Figaro

Adriana Lecouvreur

Corella Ballet Castillay Leon

M. Caballé: 50 anys al Liceu

Ballet del Teatre Mariinski

Faust (Fragments en versió de concert)

Els principals canals de venda han estat els següents:


(Font: Dep. premsa GTL).

dijous, 28 de juliol de 2011

La Bohème (G. Puccini)

La d’avui és una òpera en quatre actes de Giacomo Puccini, amb llibret de Luigi Illica i Giuseppe Giacosa, basat en la novel·la per entregues de Henri de Murger “Escenes de la vida bohèmia” (publicada a París entre els anys 1847 i 1849). Van estrenar-la al Teatro Regio de Torí, l’1 de febrer de 1896. A Catalunya va arribar el 10 d’abril de l’any 1898, al Gran Teatre del Liceu.

Un dels motius pels quals el relat de Murger va cridar l’atenció de Puccini va ser perquè li van recordar a la seva època d’estudiant a Milà, quan ell també havia de fer esforços per a viure de la seva beca. Un altre motiu és que Puccini va saber que el compositor Leoncavallo (autor de la coneguda òpera Pagliacci) també estava treballant aquest text, de fet Puccini va aconseguir estrenar-lo un mica més d’un any abans que Leoncavallo. De totes maneres, les consideracions populars d’ambdues òperes no deixa lloc pels dubtes: tot i que la de Leoncavallo està més ben adaptada al text original, la versió de Puccini és la que més ha dominat el panorama operístic internacional.

Aquesta mitjanit als Moments d'Òpera de COMRàdio.

dimecres, 27 de juliol de 2011

Orfeu i Eurídice (CW von Gluck)

El d’avui és un títol que l’hem escollit condicionats per l’actualitat operística, i és que el Festival Castell de Peralada acull, aquest cap de setmana, la representació d’una òpera amb direcció escènica de Carlus Padrissa, de La Fura dels Baus. Una proposta arriscada que no deixarà, segur, a ningú indiferent.

Si voleu conèixer aquest títol imprescindible, us esperem aquesta mitjanit als Moments d'Òpera de COMRàdio.

dimarts, 26 de juliol de 2011

Carmen (G. Bizet)

Si ahir vam conèixer a una poderosa dama que el seu passat l’enfronta a una realitat cruel i, la mala casualitat fa que sigui l’assassina del seu propi fill; avui tindrem l’oportunitat de conèixer a una dona que lluita per la seva llibertat, en un temps on les dones no podien ni plantajar-s’ho, i això l’acostarà a un final tràgic.

De fet, l’òpera se centra en la figura de Carmen, una dona liberal que, fins i tot, va fascinar a Nietzsche pel seu caràcter de “superdona”.

Aquesta mitjanit, Carmen de Georges Bizet als Moments d’Òpera de COMRàdio.

dilluns, 25 de juliol de 2011

Lucrezia Borgia (G. Donizetti)

I avui és el dia, en dues hores -a mitjanit- estrenem els Moments d'Òpera de la temporada d'estiu de COMRàdio, ho farem amb el resum argumental i musical de l'òpera Lucrezia Borgia, de Gaetano Donizetti.

I és que atenent a l’agenda lírica d’aquesta setmana, dissabte el Festival Jardins de Cap Roig acollirà un concert del tenor Josep Carreras i, per això, avui volem parlar-vos de l’obra de Donizetti, ja que el rol de Gennaro va ser el primer que Carreras va cantar, com a protagonista, al Gran Teatre del Liceu. Va ser el 19 de desembre de l’any 1970 i avui podrem escoltar una gravació d’aquella actuació.

Trobaràs, un cop emès, el programa al nostre bloc (enllaça'ns al teu bloc, així podràs conèixer el dia a dia del programa): http://comradioblocs.com/momentsdopera/ 

dilluns, 18 de juliol de 2011

Els títols d'aquest estiu a COMRàdio

La temporada dels Moments d’Òpera, que emetrem a partir del proper 25 de juliol a COMRàdio, l’hem confeccionat seguint dos criteris: fer coincidir alguns títols amb l’agenda lírica catalana, i fer un repàs per l’evolució de l’òpera al llarg de la història.

De totes elles en podrem conèixer els antecedents històrics, és a dir els moments previs a la seva estrena, la reacció del públic i les curiositats que les envolten.

A més, repassarem tots els personatges, i quins tipus de veus (tenor, baríton, soprano, contratenor, etc.) són les que es contemplen a la partitura; i com és lògic, farem un resum argumental de la trama, aturant-nos als moments musicals més bells, a través de les millors versions possibles. Dia a dia, us anirem avançant el criteri de programació de cada títol, tanmateix us facilitarem, un cop emès, l’enllaç per tal de descarregar-vos o escoltar online el programa.

Tot plegat, en poc més de cinquanta minuts, a partir del proper 25 de juliol, cada mitjanit – de dilluns a dijous – a la freqüència de COMRàdio.

Si cliqueu a l'enllaç podreu conèixer els vint títols que protagonitzaran els Moments d'Òpera d'aquest estiu a COMRàdio.

divendres, 15 de juliol de 2011

Òpera a la platja

El proper dimecres 27 de juliol , a les 22.15h, el Liceu i Televisió de Catalunya retransmetran Carmen de Georges Bizet a la platja de La Barceloneta on s’hi instal·larà una pantalla gegant situada a la plaça del Mar- Port de Barcelona (platja de Sant Sebastià).

Tanmateix, la retransmissió es podrà seguir simultàniament al Canal 33 i al Jardí del Palau Robert.

Cal destacar que Carmen serà l'òpera que protagonitzarà, la mitjanit del dia 26 de juliol, els Moments d'Òpera de COMRàdio.

L’entrada serà lliure. Les entrades per a la zona de cadires de la plaça es podran recollir a partir de dimarts dia 19 de juliol als següents punts (màxim dues localitats per persona fins a exhaurir-se):

Fundació Tot Raval
Plaça Caramelles, 8
De dilluns a divendres de 9.30h a 14.30h
Dimarts i djous de 16.00h a 18.30h

Club Natació Atlètic Barceloneta
Plaça del Mar s/n
De dilluns a dissabte de 8.00h a 19.30h
Diumenges de 8.00h a 19.00h

Associació de Veïns de la Barceloneta
c/ Guitert, 33-35
De dilluns a divendres de 16h a 20h

dilluns, 11 de juliol de 2011

Un nou blog d'òpera

Ja fa unes setmanes vam fer públic que els Moments d'Òpera, aquest estiu, s'emetran a la freqüència de COMRàdio. Doncs bé, paral·lelament a la versió radiofònica, cada dia podeu seguir el blog, que relacionat amb el programa, avui posem en marxa: http://comradioblocs.com/momentsdopera/

Al blog hi podreu seguir l'actualitat del programa i les notícies relacionades amb la lírica a nivell català, a banda de trobar-hi tots els programes que anem desenvolupant i escoltar-los online, en directe (la mitjanit de dilluns a dijous, a partir del proper 25 de juliol) o descarregar-vos-els un cop emesos.

Així doncs, us demano que ens feu confiança i enllaceu aquest nou blog al vostre blog, de la mateixa manera que ja teniu enllaçat aquest que ara llegiu.

L'onírica "Daphne" del Liceu

Sinuosa, elegant i onírica. Daphne és una de les darreres òperes de Richard Strauss, estrenada l'any 1938 a Dresden i representada per primer cop al Gran teatre del Liceu, ahir diumenge. És una peça en un sol acte que conté moments de bell lirisme que, en una versió no representada, com en el cas d'ahir, pot resultar tediosa.

Personalment va semblar-me una creció molt bella, tot i que un tant monòtona. La part vocal de la representació d'ahir, diumenge, va ser d'alts volts i amb pocs "peròs". La més destacada va ser la intervenció de la soprano Ricarda Merbeth (Daphne), dotada d'un bell i potent instrument canor, que va fer front a un dur rol que ha de lluitar contra una orquestració densa, sense perdre la innocència i puresa del seu paper.

La direcció musical va anar a càrrec de Pablo González, dirigint l'OBC, que si  bé és cert que en general va ser molt positiva, també ho és que en alguns moments va ser monòtona i mancada d'energia.

Certament la part musical va ser molt bella, però vam trobar a faltar un bon plantejament escènic per acabar d'arrodonir la tarda. Tot i això, és realment recomanable escoltar aquesta rara òpera bucòlica de Richard Strauss. Demà, dia 12, tindreu una nova oportunitat per gaudir-la en directe.

 ---

A nivell anecdòtic, i sense extreure'n conclusions malicioses, el senyor que va asseure's al meu costat i el que tenia just al davant, van aprofitar gran part de l'obra per a dormir una llarga migdiada; i és que no sempre es pot fer un "cop de cap" amb la música de Strauss i prestigiosos músics de fons.

dijous, 7 de juliol de 2011

"Tamerlano", Domingo i Gasol

Foto: Teresa G.
 Minuts abans de les 20h d'ahir, dimecres, una gran afluència de públic neòfit s'acostava al Liceu per gaudir de la presència i la veu del tenor Plácido Domingo; quedava evidenciat en el gran nombre de persones que van fer-se fotos a l'escala principal del vestíbul històric del teatre. Aleshores, i sense haver vist encara la representació, em preguntava: - saben aquestes persones que venen a veure una òpera barroca, en versió concert i d'unes quatre hores de durada? 

I és que tenia molt assumit que la sessió seria tediosa i, fins i tot, avorrida. Que equivocat estava! La nit va resultar una gran experiència, gràcies a uns intèrprets que van fer les delícies dels espectadors allà presents.

Però anem a pams. Cert és que el gran atractiu de la nit era escoltar al superlatiu Plácido Domingo (Bajazet), que amb 70 anys es reinventa com a tenor handelià i, en efecte, un cop més sorprèn i sembla que aquest repertori l'hagi cantat tota la vida. No cal dir que el públic del Liceu va rebre'l amb grans aplaudiments i que l'èxit ja l'havia aconseguit sense ni haver obert la boca, però tot i això el cantant va esforçar-se per donar el millor d'ell mateix i fer-nos emocionar amb la seva excel·lent interpretació.

Amb tot, si hi ha un gran "guanyador" de la nit, a nivell musical, aquest és el contratenor Bejun Mehta (Tamerlano) l'intèrpret responsable del rol protagonista, qui sense tenir una veu dotada de gran bellesa tímbrica, sí que gaudeix d'una tècnica aclaparadora que va aconseguir captivar al public liceista.

Molt esperàvem de la mezzosoprano Anne Sofie von Otter (Irene), però finalment va acabar sent la més discreta de la nit, amb certs moments de desorientació i alguns problemes amb les agilitats de la seva part.

Molt bé l'Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu, sota la direcció de William Lacey, ja que van saber extreure l'essència de Händel i, és clar, acompanyar als vocalistes al nivell d'una nit memorable.

Molt correcte la resta de repartiment: Sarah Fox (Asteria), Max Emanuel Cencic (Andronico) i Vito Priante (Leone).

Dissabte, a les 20h, teniu la segona -i darrera- oportunitat per acostar-vos-hi, així que no us ho deixeu perdre, realment val MOLT la pena.

Foto: Teresa G.





Anècdota de la nit: després de la representació va celebrar-se una recepció privada al Saló dels Miralls, on vaig tenir l'honor de ser-hi convidat, vam poder beure una copa de cava i celebrar l'aniversari del jugador de Los Angeles Lakers, Pau Gasol, al qual, el mateix Plácido Domingo, va cantar-li el "Cumpleaños feliz".