dilluns, 29 d’agost de 2011

COMRàdio segueix apostant per l'òpera

S. Radvanovsky
Avui arrenca la temporada 2011 - 2012 de COMRàdio, emissora en la qual, al llarg d'aquest estiu, hem emès 19 edicions dels Moments d'òpera.

Després de puntuals col·laboracions la passada temporada, els companys de l'Extraradi (programa que s'emet cada dia, de dilluns a divendres, de les 16h a les 19h) han cregut oportú incorporar una secció mensual d'òpera, per a conèixer l'actualitat lírica, apropar-nos als tecnicismes propis del gènere i, sobretot, perdre la por a l'espectacle musical més sublim.

La primera secció serà el proper dimecres, entre les 16h i les 17h, i ens centrarem en les veus verdianes, a través de la figura de la soprano Sondra Radvanovsky, que el passat 2 d'agost va sorprendre'ns amb un recital a l'església de Sta. Maria de Peralada, on va deixar-nos bocabadats amb la seva aclaparadora expressió canora.

En aquesta primera edició de la secció d'òpera, també escoltarem a Maria Callas, tot un referent en el cant i, en particular de Radvanovsky. Escoltarem a Callas explicant la importància de la interpretació dels personatges.

Així doncs, dimecres a la tarda us espero a COMRàdio!

divendres, 26 d’agost de 2011

Gràcies

Després de dinou programes, en els quals hem pogut fer un breu repàs a la basta història de l’òpera, m’acomiado de tots vosaltres. Ha estat un GRAN plaer compartir la mitjanit amb tots els que ens heu fet companyia.

Ha estat un honor fer-vos còmplices d’un dels espectacles més complets i bells; i encara més si, tal i com alguns m’heu fet saber, el programa us ha servit per a conèixer l’òpera i endisar-vos-hi. Segur que en el futur ens retrobem envoltats del sensacional món de la lírica.

A partir de dilluns comença la nova programació de COMRàdio i els Moments d’Òpera tornaran a emetre’s amb regularitat a Olesa Ràdio. Tot i això, en uns dies podran avançar-vos alguna que altra novetat.

Només puc dir-vos, per acabar la temporada, que GRÀCIES; tan als que ens heu seguit, com als que ens han fet confiança i han permès que aquest programa s’hagi emès les nits d’aquest estiu de 2011.

Gràcies a tots,

Albert Galceran

dijous, 25 d’agost de 2011

Il cappello di paglia di Firenze (N. Rota)

Al llarg de tota aquesta temporada d’estiu, que avui posem punt i final, hem pogut fer un repàs a la història de l’òpera, des dels seus origens barrocs, passant pel classicisme, el romanticisme, l’òpera alemanya, el verisme i el postverisme. Per tant, arribem a mitjans del segle XX.

De fet, en general, hi ha molta por a la música del segle XX; per aquest motiu, avui ens hem proposat presentar-vos una òpera estrenada l’any 1955, d’un autor de llarga trajectòria cinematogràfica i que, segur, si no la coneixeu, us sorprendrà. Així doncs, avui una parodia de l’òpera buffa (còmica) italiana, a través de l’òpera contemporània.

Aquesta mitjanit, per posar punt i final als Moments d’Òpera d’aquest estiu a COMRàdio, us proposem un títol del segle XX: Il cappello di paglia di Firenze, de Nino Rota.

dimecres, 24 d’agost de 2011

Turandot (G. Puccini)

Aquesta setmana hem estat coneixent què és el verisme, una escola operística que ens vol parlar de la crua veritat. Amb el pas dels anys, i l’òpera d’avui n’és una referència, el verisme semblava un tant caduc, per això els autors exploren noves sonoritats per ampliar la música a nous camps, això ens porta fins al postverisme, l’argument ja no ha de parlar-nos de fets que ens poden ser propers, ni tant sols veritat.

Aquest és un nou estil, que avui coneixerem, el postverisme: més rígid i agressiu, i amb sentiments amorosos molt més explícits. Turandot n’és un clar exemple.

L’òpera pòstuma de Puccini és la protagonista dels Moments d’Òpera d’aquesta mitjanit a COMRàdio.

dimarts, 23 d’agost de 2011

Adriana Lecouvreur (F. Ciléa)

A l’edició d’ahir vam conèixer el verisme a través de la que es considera la primera òpera verista: la darrera escola operística del segle XIX, que pretén explicar amb cruesa la veritat.

En el cas d’avui, haurem d’imaginar-nos una representació operística en la qual els personatges es dediquen al teatre, així tenim teatre a dins del teatre. La realitat, per tant, en escena.

Aquesta mitjanit seguim coneixent el verisme, i ho fem amb una òpera que la proper temporada podrem veure escenificada al Gran Teatre del Liceu: Adriana Lecouvreur, de Francesco Ciléa.

dilluns, 22 d’agost de 2011

Cavalleria Rusticana (P. Mascagni)

La d’avui és en una de les òperes que generalment es marquen com a l’inici del període “verista”; marcat per un cant “spianato” (és a dir, aplanat, sense “floriments” purament decoratius), amb uns arguments més versemblants -generalment de final tràgic-, i amb una orquestració molt intensa.

En aquest sentit, i seguint el fil de l’evolució de la història de l’òpera, deixem enrera la gran obra alemanya, i sobretot el seu autor referent, Richard Wagner, i al llarg d’aquesta setmana ens disposem a conèixer a aquells que van agafar el testimoni de l’alemany i van dur-nos al període verista.

Per fer-ho, aquesta mitjanit als Moments d'Òpera de COMRàdio us proposem conèixer l’òpera Cavalleria Rusticana de Pietro Mascagni, estrenada a Roma l’any 1890.

dijous, 18 d’agost de 2011

Tannhäuser (R. Wagner)

En una setmana dedicada a l’òpera nacional alemanya, és del tot imprescindible dedicar un programa a l’autor que, segur, més ha fet pel reconeixement internacional de l’òpera germànica. De fortes conviccions i un renovador del gènere, avui ens endinsarem en una de les obres més populars de Richard Wagner: Tannhäuser.

Tot i el poc èxit inicial, el temps ha donat la raó al compositor alemany, i a dia d’avui la seva obra és de les més respectades -i venerades- a nivell internacional.

Aquesta mitjanit, i després de l'absència del programa per causes futbolístiques, els Moments d'òpera de COMRàdio acullen l'òpera Tannhäuser de R. Wagner.

dimarts, 16 d’agost de 2011

Der Freischütz (CM von Weber)

Ahir vam conèixer una obra de Mozart que es considera la primera obra de l’òpera nacional alemanya, avui ens fixarem en aquell que va servir d’inspiració per a l’autor romàntic alemany per excel·lència: Richard Wagner. Un títol de gran bellesa lírica i que conté un dels cors més bells del repertori. Es tracta de Der Freischütz, és a dir, El caçador furtiu.

Anticipant-se vint anys a Wagner, Weber va iniciar els fonaments del que acabaria sent l’òpera nacional alemanya, en una època en què l’òpera italiana regnava arreu del món, fins i tot als països germànics.

Per a Weber no hi havia dubtes: tot en aquesta òpera és alemany, des de la llengua, passant per la música i acabant pels boscos, acollidors de dia, però terrorífics de nit.

Aquesta mitjanit als Moments d'Òpera de COMRàdio, El caçador furtiu de Carl Maria von Weber.

dilluns, 15 d’agost de 2011

El rapte en el serrall (WA Mozart)

Aquesta setmana volem proposar-vos un recorregut per tres títols, i autors, determinants per entendre l’òpera nacional alemanya, així avui la protagonista serà una obra de joventut de Mozart que, sense ser-ne conscient, va crear els fonaments de l’obra que seguirien, entre d’altres, autors com Weber o Wagner.

I és que avui escoltarem un singspiel en tres actes de Wolfgang Amadeus Mozart, amb llibret de Gottlob Stephanie, basat alhora en un llibret de Cristolph Friederich Bretzner titulat Belmont und Konstanze. El títol original, en alemany, de l’òpera és Die Entführung aus dem Serail.

De fet, Mozart, sense ser-ne massa conscient, amb aquest títol va escriure la que es considera la primera òpera nacional alemanya. Aquesta mitjanit als Moments d'Òpera de COMRàdio.

dijous, 11 d’agost de 2011

La Traviata (G. Verdi)

Per cloure la setmana dedicada a Giuseppe Verdi i, sobretot, a la trilogia popular del compositor italià, avui ens endinsarem en la partitura de la més coneguda de les seves òperes; i és que qui no ha escoltat en algun moment el seu popular brindis?

Gràcies a composicions com la d’avui, milers de persones han conegut el món de l’òpera, i és que en general són aquestes obres la porta d’entrada al coneixement de la lírica. Així doncs, prepareu-vos per gaudir d’una òpera que, de ben segur, en coneixeu moltes de les seves melodies.

Aquesta és una de les tres òperes que formen part de la trilogia popular de Giuseppe Verdi, juntament a Rigoletto i Il Trovatore. Aquesta mitjanit podràs escoltar als Moments d'Òpera de COMRàdio La Traviata.

dimecres, 10 d’agost de 2011

Il Trovatore (G. Verdi)

Aquesta setmana estem dedicant el programa a la popularitat de l’òpera romàntica a través de la figura del compositor Giuseppe Verdi. En aquest sentit, la mitjanit de dilluns va ser el torn de Nabucco, la primera gran obra de l’italià; i ahir vam conèixer Rigoletto, primer títol de la coneguda com a trilogia popular: tres obres que han aconseguit reclutar legions de seguidors de la lírica gràcies a l’excel·lent música (de melodies senzilles, però convincents) i un tractament dramàtic colpidor.

Aquesta mitjanit els Moments d'Òpera de COMRàdio acolliran el segon títol de la trilogia, la molt coneguda: Il Trovatore.

dimarts, 9 d’agost de 2011

Rigoletto (G. Verdi)

Ahir vam conèixer el primer gran èxit de Giuseppe Verdi: Nabucco. De tota manera, aquest important autor romàntic italià va ser un dels responsables de l’expansió de l’òpera arreu del món, gràcies a unes històries d’argument versemblant, de gran intensitat dramàtica, però també a unes partitures de melodies inconfusibles, molt apreciades pel gran públic i de gran genialitat.

La prova d’això és la coneguda “trilogia popular”, tres títols que a partir d’avui coneixerem, i que són dels més estimats pels amants de l’òpera: Rigoletto, Il Trovatore i La Traviata.

Aquesta mitjanit és el torn del primer títol de l'esmentada trilogia: Rigoletto.

dilluns, 8 d’agost de 2011

Nabucco (G. Verdi)

Si la passada setmana vam poder conèixer el classicisme de Mozart i la construcció de l’òpera romàntica italiana, aquesta ens fixarem en l’autor romàntic italià per excel·lència: Giuseppe Verdi. De reconeguda inspiració i responsable dels èxits operístics més sonats. De fet, al llarg dels propers dies coneixerem la seva trilogia popular. Tot i que avui, per començar, ens fixarem en el seu primer gran èxit: Nabucco.

Aquesta obra de referència serà la que aquesta mitjanit podrem conèixer als Moments d’Òpera que, com sempre, podeu escoltar a la freqüència de COMRàdio, online o descarregant-vos-la, un cop emesa, a través d’aquest blog.

dijous, 4 d’agost de 2011

Roberto Devereux (G. Donizetti)

La mitjanit de dilluns vam conèixer una òpera de l’any 1770, dimarts una del 1813 i ahir va ser el torn de Norma, de l’any 1831. Seguint el fil de l’evolució estilística i històrica de l’òpera, haureu obeservat que els arguments cada cop són més sòlids, els personatges contenen una psicologia més complexa i el cant cada cop conté menys ornamentació purament decorativa; a banda que el teixit orquestral cada cop és més dens.

En aquest sentit, avui coneixerem un títol de l’any 1837, Roberto Devereux, de Gaetano Donizetti: una poderosa reina anglesa veu impossible el seu darrer amor, tot i i els seus esforços per consumar-lo, ell mor enamorat d’una altra dona. A la poderosa dama això li causa la mort per bogeria, això sí, després d’una imponent escena conclusiva del títol.

La resta de detalls els podem conèixer aquesta mitjanit a COMRàdio, ens trobem als Moments d'òpera.

dimecres, 3 d’agost de 2011

Norma (V. Bellini)

Aquesta setmana us estem mostrant l’evolució de l’òpera, des d’unes obres amb un argument del tot inversemblant, mancat de rellevància dramàtica i només justificat per la bella música i els cants de pirotècniques veus; fins a unes obres, com la d’avui, on encara l’ornamentació canora és important, però on la trama argumental va prenent importància. I és que ja no som davant de personatges arquetípics que estimen o odien, sinó que la seva psicologia és més complexa.

Avui tindrem l’oportunitat de conèixer l’obra més coneguda de Bellini, un triangle amorós on no hi falten intrigues polítiques, drames personals, traicions i la màxima de l’òpera romàntica: l’amor ens porta fins a la mort.

Aquesta mitjanit, Norma als Moments d'Òpera de COMRàdio.

dimarts, 2 d’agost de 2011

L'italiana in Algeri (G. Rossini)

L’Italiana in Algeri és una òpera buffa (còmica) en dos actes de Gioacchino Rossini, amb un libreto d’Angelo Anelli, ja utilitzat, anteriorment, pel compositor Luigi Mosca (1808). Va ser estrenada al teatre San Benedetto de Venècia el 22 de maig de 1813. A Catalunya va estrenar-se al Teatre de la Santa Creu de Barcelona, el 29 d’agost de 1815.

En l’òpera d’avui apreciarem les principals característiques del belcanto, on el cant ornamentat és el gran protagonista, i l’argument o l’acompanyament orquestral passen a un segon pla. És una època en la qual el públic de l’òpera volia gaudir en directe d’unes veus capacitades per emetre moltes notes seguides, allò que coneixem com a coloratura.

Aquesta mitjanit, és el torn del virtuosisme rossinià, ens trobem als Moments d'Òpera.

dilluns, 1 d’agost de 2011

Mitridate, Re di Ponto (WA Mozart)

Aquesta setmana us proposem un recorregut des de l’òpera clàssica de Mozart, fins al romanticisme enfollit de Donizetti; però recordant Rossini i Bellini. Al llarg dels propers quatre programes us proposem conèixer el classicisme operístic, el “belcanto” i les bases de l’òpera romàntica italiana.

La d’aquesta mitjanit és una òpera seriosa en tres actes de Wolfgang Amadeus Mozart, amb libreto de Vittorio Amadeo Cigna-Santi basat en un episodi imaginari de la història de Roma.

Mitridate, Re di Ponto va ser l’òpera que li van oferir a Mozart per a debutar (amb tan sols 14 anys d’edat), el desembre de l’any 1770, al Gran Teatro Ducale de Milà, pocs anys abans de que el seu incendi motivés la construcció de l’actual Teatre alla Scala (que data de l’any 1778).

Us esperem aquesta mitjanit als Moments d'Òpera de COMRàdio.