dimecres, 29 de febrer de 2012

Efectiva Bohème al Liceu

Quart acte de La Bohème (A. Bofill)
El passat dilluns va ser nit de Bohème al Liceu. Després de veure l'assaig general de divendres i l'estrena de dilluns, la reflexió sobre aquest títol m'és dubtosa. D'entrada va agradar-me poder trobar-me amb un plantejament escènic de tall clàssic i convencional, però amb espectaculars moviments escènics (ben resolts gràcies a les característiques tècniques del teatre). Però, de fet, La Bohème ja és això: el París més bohèmi on una colla de joves idealistes viuen l'amistat, l'amor, la felicitat, la soledat i, finalment, la mort.

El plantejament escènic de Giancarlo del Mónaco no va més enllà d'això, i potser això fa que l'espectador habitual a l'òpera hi trobi a faltar alguna cosa.

De fet, la direcció escènica va ser present en tot moment, fins al menor dels detalls, la qual cosa va restar naturalitat a les interpretacions que, segur, a més van veure's afectades per la tèrbola situació que viu el Liceu els darrers temps. Al cap i a la fi, els cantants són persones i el neguit de no saber si la producció tirarà endavant, o no, els ha d'afectar.

Dit això, ens fixarem en la part vocal. Ramon Vargas debutava cantant una òpera al Liceu, i va oferir un Rodolfo de molt bella expressió, tot i que mancant de volum als tres primers actes, no va ser fins al quart quan vam poder sentir-lo amb claredat (i vagi per endavant que estava assegut a la fila 5 de platea). 

Pel que fa a la Mimì de Fiorenza Cedolins va estar impecable al tercer acte, absent als dos primers i efectiva -que no genial- al darrer. És possible que en les properes representacions la seva interpretació vagi millorant.

Gratament sorpresos vam quedar-nos al darrer acte amb la Musetta d'Ainhoa Arteta, la soprano va basar la seva interpretació en uns piani bellíssims i, durant tota la representació, una actuació impecable.

Tant Colmabara (Colline) com Maltman (Marcello) van demostrar una emissió genial, potser els millors de tota la jornada. Bravi!

Pel que fa a l'orquestra, Víctor Pablo Pérez, va saber extreure un so homogeni, potser poc intens, i en alguns moments massa fort. Tot i així, en general va aconseguir domar l'Orquesta Simfònica del Liceu i treure'n un resultat notable.

En general, un títol aconsellable per apropar-se al món de l'òpera, però que tractant-se d'una obra tan emblemàtica, potser hauria estat bé que no només ens emocionés, sinó que ens commocionés, cosa que no va arribar a passar en cap moment.

dimarts, 28 de febrer de 2012

LA TEMPORADA 2012 - 2013 DEL LICEU?

Ahir vam poder accedir als títols, repartiment i producció de les òperes que, segurament, la propera temporada es representaran al Gran teatre del Liceu. Després de constatar que aquesta informació va publicar-se a causa d'un error informàtic, ja que la temporada encara no ha estat aprovada, des del Liceu han retirat l'enllaç que va permetre'ns saber que es preveu el debut d'Anna Netrebko a Barcelona, o que Rolando Villazón cantarà la producció de L'Elisir d'amore que va dirigir Mario Gas (producció ja coneguda i que va ser un dels èxits més sonats del mexicà a Catalunya), o que Natalie Dessay cantarà els tres personatges de Les contes d'Hoffmann, etc.

Doncs bé, des del Liceu han reaccionat i han despenjat aquesta informació. Així doncs caldrà esperar per saber si tot allò que ahir vam poder presentar-vos, es confirma, o no.

Sembla ser, que la presentació oficial de la temporada 2012 - 2013 serà a finals del mes de març, molt més tard del que és habitual. Entenem que la situació econòmica actual ha propiciat aquest retard.

dilluns, 27 de febrer de 2012

LA TEMPORADA 2012 - 2013 AL WEB DEL LICEU

Segons han "destapat" al blog GTL TORN T, al web del Liceu ja s'hi pot consultar la programació de la temporada 2012 - 2013. Entenem que ja ho deixaran penjat, però per si de cas, aquí us deixem un resum:

Òpera

La temporada començarà amb els tres títols wagnerians ja anunciats.

La forza del destino (G. Verdi), octubre de 2012
Repartiment: Violeta Urmana, Marianne Cornetti, Marcello Giordani, Ludovic Tézier, Micaela Carosi, Enkelejda Shkosa, Zoran Todorovitch, Leo Nucci, Norma Fantini, Anna Smirnova, Alfred Kim, Vladimir Stoyanov i altres.

Orquestra Simfònica i Cor del Gran Teatre del Liceu

Cor Amics de l'Òpera de Girona

Direcció musical: Renato Palumbo
Direcció d'escena: Jean-Claude Auvray

Coproducció: Gran Teatre del Liceu / Opéra de París


Rusalka (A. Dvorák), desembre de 2012 i gener de 2013
Repartiment: Camilla Nylund, Klaus Florian Vogt, Ildiko Komlosi, Emily Magee i altres.

Orquestra Simfònica i Cor del Gran Teatre del Liceu

Direcció musical: Andrew Davis
Direcció d'escena: Stefan Herheim

Coproducció: Théâtre de la Monnaie (Brusel·les) / Oper Graz


Iolanta (P. I. Txaikoski), en versió concert. 10 i 13 de gener de 2013
Repartiment: Anna Netrebko i altres.

Orquestra Simfònica i Cor del Teatre Mariinski de Sant Petersburg.

Direcció musical: Valery Gergiev


Les contes d'Hoffman (J. Offenbach), febrer de 2013
Repartiment: Natalie Dessay, Vittorio Grigolo, Laurent Naouri, Michele Losier, Eglise Gutiérrez, Ismael Jordi, Greer Grimsley, Gemma Coma-Alabert i altres.

Orquestra Simfònica i Cor del Gran Teatre del Liceu

Direcció musical: Stéphane Denève
Direcció d'escena: Laurent Pélly

Nova coproducció: Gran Teatre del Liceu / San Francisco Opera


Street Scene (K. Weill), març 2013
Repartiment: Geof Dolton, Elena Ferrari, Paul Featherstone, Kate Nelson, Paul Curievici, Joseph Shovelton i altres.

Orquestra Simfònica i Cor del Gran Teatre del Liceu

Cor Vivaldi-Petits Cantors de Catalunya

Direcció musical: Tim Murray
Direcció d'escena: John Fulljames

Coproducció: Young Vic / The Opera Group


Madama Butterfly (G. Puccini), març i juliol de 2013
Hui He, Roberto Alagna, Giovanni Meoni, Jossie Pérez, Ermonela Jaho, Jorge de Leon, Àngel Òdena, Gemma Coma-Alabert, Patricia Racette, Stefano Secco, Fabio Capitanucci, Marie Nicole Lemieux, Amarilli Nizza, Roberto Aronica, Carlos Bergasa, Gemma Coma-Alabert i altres.

Orquestra Simfònica i Cor del Gran Teatre del Liceu

Direcció musical: Josep Pons(III/2013) / Daniele Callegari (VII/2013)
Direcció d'escena: Moshe Leiser i Patrice Gaurier

Coproducció: Gran Teatre del Liceu / Royal Opera House Covent Garen (Londres)


L'or del Rhin (R. Wagner), abril i maig de 2013
Repartiment: Albert Dohmen, Kurt Streit,Andrew Shore, Mihoko Fujimura, Jason Howard, Francisco Vas, Oleg Bryjak, Katarina Karnéus i altres.

Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu

Direcció musical: Josep Pons
Direcció d'escena: Robert Carsen

Producció: Bühnen der Stadt Köln


Il turco in Italia (G. Rossini), maig i juny de 2013
Repartiment: Nino Machaidze, Ildebrando d’Arcangelo, Renato Girolami, Pietro Spagnoli, David Alegret, Marisa Martins, Albert Casals i altres.

Orquestra Simfònica i Cor del Gran Teatre del Liceu

Direcció musical: Víctor Pablo Pérez
Direcció d'escena: Christof Loy

Producció: Bayerische Staatsoper (München)


L'elisir d'amore (G. Donizetti), maig i juny de 2013
Repartiment: Rolando Villazón, Aleksandra Kurzak, Joan Martín-Royo, Ambrogio Maestri, Cristina Obregón i altres.

Orquestra Simfònica i Cor del Gran Teatre del Liceu

Direcció musical: Daniele Gallegari
Direcció d'escena: Mario Gas

Producció: Gran Teatre del Liceu


Lucio Silla (WA Mozart), juny i juliol de 2013
Repartiment: Kurt Streit, Patricia Petibon, Silvia Tro Santafé, Inga Kalna, Alessandro Liberatore, Laura Aikin, Marina Comparato, Iano Tamar i altres.

Orquestra Simfònica i Cor del Gran Teatre del Liceu

Direcció musical: Harry Bicket
Direcció d'escena: Claus Guth

Nova producció: Gran Teatre del Liceu


Rienzi (R. Wagner), versió concert. Juny de 2013
Repartiment: Christian Franz, Michelle Breedt, Elisabete Matos, Peter Rose, Friedemann Röhlig, Josep Fadó, Werner van Mechelen i Àlex Sanmartí.

Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya

Cor del Gran Teatre del Liceu

Polifònica de Puig-reig

Direcció musical: Pablo González


Concerts

Bejun Mehta (Contratenor), 03 de desembre de 2012
Orquestra Barroca de Frigurg

Direcció d'orquestra: Gottfried von der Goltz

Concert final concurs Francesc Viñas, 18 i 20 de gener de 2013

Concert Jordi Savall, 15 de febrer de 2013
LA TRAGÈDIA LÍRICA A FRANÇA AL TEMPS DE LLUÍS XIV I LLUÍS XV

Fragments d’Alceste de Jean-Baptiste Lully; Alcione de Marin Marais; i Les Boréades de Jean-Philippe Rameau.

Concert Joyce Didonato, 06 de març de 2013
Drama Queens: Obres de Georg Friedrich Händel, Giuseppe Maria Orlandini, Antonio Cesti, Claudio Monteverdi, Reinhard Keiser, Johann Adolph Hasse, Giovanni Porta, Geminiano Giacomelli, Josep Haydn i Leonardo Vinci.


Els recitals han estat penjats al web.

dimecres, 22 de febrer de 2012

Confirmat: Acord al Liceu. Adéu a l'ERO

Finalment es confirma allò que ja vam anunciar-vos dilluns cap a les deu de la nit; el comitè d'empresa i la direcció del Gran Teatre del Liceu arriben a un acord i s'atura l'ERO. Sembla que hi ha la voluntat de recuperar els títols suspesos, però segur que no serà una tasca fàcil.

En tot cas, malgrat la bona notícia, no deixa de ser alarmant que una institució cultural com el Liceu protagonitzi situacions tan lamentables com la viscuda les darreres setmanes. Esperem que s'assumeixin responsabilitats.

A banda d'això, som a finals de febrer i encara no s'ha presentat la temproada 2012 - 2013. Quan la podrem conèixer? Com es veurà afectada per la crisi? Esperem tenir respostes en breu.

Per cert, gràcies als que no vau dubtar de la meva font.

AMPLIACIÓ

Fa uns minuts hem rebut la següent nota de premsa del Departament de Premsa del Gran Teatre del Liceu, confirmant allò que ja fa hores comenten els mitjans de comunicació:

L’acord signat entre amdues parts davant l’autoritat laboral significa la retirada de l’expedient de regulació d’ocupació per a la suspensió temporal de contractes presentada el dia 14 de febrer i la desconvocatòria de vaga. També permetrà recuperar bona part de la programació inicialment cancel·lada.

Tots lamentem els inconvenients que aquesta situació hagi pogut ocasionar i en breu informarem com queda l’activitat artística pel període inicialment afectat.

dimarts, 21 de febrer de 2012

Bayreuth al Liceu, els noms

Ja sabeu que la propera temporada els solistes, el cor i l'orquestra del Festival Wagner de Bayreuth farà estada al Gran Teatre del Liceu. Fins a la data sabíem les dates i poc més, avui ens han avançat els noms dels intèrprets i directors que presentaran els tres títols programats. Només recordar que tots es presentaran en versió concert.

Són aquests:

L'HOLANDÈS ERRANT

Estrenada el 2 de gener de 1843 al Königliches Sächsisches Hoftheater de Dresde.
Estrenada al Gran Teatre del Liceu el 12 de desembre de 1885.

Daland, un marí noruec
Franz Josef-Selig

Senta, la seva filla
Ricarda Merbeth

Erik, un caçador
Michael König

Mary, dida de Senta
Christa Mayer

El timoner de Daland
Benjamin Bruns

L’Holandès
Evgueny Nikitin

ORQUESTRA I COR DEL FESTIVAL DE BAYREUTH
Direcció musical: Sebastian Weigle


LOHENGRIN

Estrenada el 28 d’agost de 1850 al Teatre de la Cort de Weimar.
Estrenada al Gran Teatre del Liceu el 8 de març de 1883.

Heinrich, rei dels saxons
Wilhelm Schwinghammer

Lohegrin
Klaus Florian Vogt

Elsa de Brabant
Annette Dasch

Friedrich de Telramund, noble de Brabant
Thomas J. Mayer

Ortrud, esposa de Telramund
Susan Maclean

Herlad
Samuel Youn

ORQUESTRA I COR DEL FESTIVAL DE BAYREUTH
Direcció musical: Sebastian Weigle


TRISTAN UND ISOLDE

Estrenada el 10 de juny de 1865 al Teatre de la Cort de Munic.
Estrenada al Gran Teatre del Liceu el 8 de novembre de 1899.

Tristan
Robert Dean Smith

Rei Marke
Robert Holl

Isolde
Iréne Theorin

Kurnewal
Jukka Rasilainen

Melot
Ralf Lukas

Brangäne
Michelle Breedt

Un pastor
Arnold Bezuyen

Jove mariner
Clemens Biber

Un timoner
Martin Snell

ORQUESTRA I COR DEL FESTIVAL DE BAYREUTH
Direcció musical: Peter Schneider


Font: Departament de premsa del Gran Teatre del Liceu.

dilluns, 20 de febrer de 2012

Acord al Liceu. Adéu a l'ERO?

No tinc més informació que la publicada al títol, però una font em confirma que empresa i treballadors han arribat a un acord, de manera que es "desprograma" l'ERO presentat la passada setmana.

Entenc que la programació torna a la normalitat, i que podrem gaudir de tots els títols programats. De tota manera, restem a l'espera de la confirmació oficial.

dimecres, 1 de febrer de 2012

El Liceu 2012 - 2013. L'òpera més trista

Just fa uns minuts el Departament de premsa del Gran Teatre del Liceu he emès una nota de premsa (que us adjunto), en la qual es confirmen els temors de la rumorologia que les darreres setmanes tots hem anat sentint. Però no només això, de cara a la propera temporada (2012 - 2013), que encara no coneixem, ens informen que es reudirà el nombre de representacions de manera substancial i es potenciaran els títols de repertori, a càrrec dels de nova creació.

La nota és la següent:

Mesures adoptades per a l’ajustament pressupostari

El Gran Teatre del Liceu té per missió difondre el patrimoni operístic internacional sota els principis d’excel·lència, qualitat i servei públic.

La situació econòmica actual, i amb voluntat de garantir els principis inspiradors, aconsellen adoptar mesures amb la finalitat de:

- Adaptar-se a la conjuntura actual
- Garantir la màxima qualitat
- Consolidar un projecte operístic sostenible al servei del país i de la cultura.

Els pressupostos de les administracions que s’estan tramitant en aquests moments preveuen per a la temporada 2011-2012 del Gran Teatre del Liceu, diverses reduccions que es venen a sumar a les reduccions d’anys anteriors.

Per tal de garantir la programació de qualitat que li és pròpia, la direcció del Liceu ha decidit optar per prendre una sèrie de mesures per compensar el dèficit de 3,7M.€, que es produiria per la disminució de les subvencions de les institucions públiques, del mecenatge i dels ingressos propis.

Les mesures són:

1. Suspendre l’activitat artística dels títols amb un menor percentatge d’ocupació. Aquesta suspensió afectaria les obres següents:

- Òperes (Una tragèdia florentina / El nan; El Giravolt de maig; Pelléas et Mélisande)
- Ballet (Les Ballets de Monte-Carlo)
- Concert (L’altre Pelléas)
- Petit Liceu (El Superbarber de Sevilla)
- Recital (Nina Stemme)

2. Negociar amb els representants del personal, la presentació d’un expedient de regulació d’ocupació temporal d’aproximadament 2 mesos en els períodes de suspensió de l’activitat artística.

3. Suspendre les activitats audiovisuals subjectes al cobrament de drets d’imatge en la seva comercialització.

4. Reduir les despeses de serveis prestats per proveïdors externs així com les despeses generals mitjançant la renegociació de contractes en els períodes afectats.

Informació addicional:

• Durant el període de suspensió de l’activitat no es farà cap acte per promotors externs (lloguer de sales).
• El Liceu posarà en marxa un servei de devolucions o canvis pels abonats i pel públic que ha adquirit entrades per a les obres cancel•lades .
• La suspensió de l’activitat artística no afectarà les visites al Liceu a excepció de la visita a l’escenari.
• Tota la resta de la programació de la temporada 2011-12 es manté sense cap modificació:
La Bohème, La flauta màgica, Adriana Lecouvreur, Aïda, Festival Bayreuth al Liceu (L’holandès errant, Lohengrin, Tristan und Isolde) i Ballet Grupo Corpo. Petit Liceu: Allegro Vivace, Guillem Tell, Els músics de Bremen, La petita Flauta Màgica, L’orquestra dels animals i El gato con botas.


Temporada 2012-2013

Per a les properes temporades mantindrem la qualitat de l’oferta i la posició del Teatre com a referent internacional adoptant una sèrie de mesures que aportaran una major flexibilitat i productivitat dels recursos:

• Mantenir la línea artística pel que fa als títols del repertori tal i com s’ha fet fins ara i també l’atenció a la nova creació i la recuperació de patrimoni.
• S’adequarà l’oferta de funcions a la demanda prevista, reduint el núm. de funcions entre 80 i 100 en lloc de les 100 -120 que hem ofert en els darrers temporades.
• No hi haurà alternances de títols en un mateix període, per tal de reduir els costos de muntatge i desmuntatge de les escenografies.
• Els abonaments de temporada inclouran principalment títols d’òpera i oferiran més flexibilitat per fer canvis, i s’utilitzaran les noves tecnologies per tal de permetre la màxima facilitat d’accés i adaptació de la comunicació a l’espectador.

Aquestes mesures responen a la responsabilitat de no caure en dèficit i també a la necessitat d’evolució i de canvis estructurals primordials per enfortir el Liceu i mantenir-lo en el primer nivell internacional.

---

Des d'aquest blog lamentem profundament aquesta situació, sobretot pel car crèdit que es pagarà en renunciar a la línea que ha fet gran el principal teatre d'òpera de Catalunya. Cosa que es traduirà en desconfiança per part de cantants i directors (qui vol anar a un teatre que, amb poca antel·lació, cancel·la tres títols, un concert i un recital!?); és lògic que prioritzin teatres "més seriosos".

I és que segons es dedueix, el camí que se seguirà és el de programar títols de repertori i renunciar a les noves sonoritats, i nous plantejaments en l'escena, buscant més la rendibilitat econòmica, que no pas l'excel·lència artística.

Cert és que la gestió d'un teatre com el Liceu no ha de ser cosa fàcil, però no és un secret que aquesta situació econòmica servirà per a consolidar la idea de seguir la idea de fer del Liceu un teatre d'òpera que només programa títols que són rendibles econòmicament. D'haver estat sempre així, a dia d'avui ni Mozart, ni Donizetti (entre molts d'altres) serien autors que ens fan vibrar. I és que un teatre no pot renunciar a ampliar el repertori per raons econòmiques, és una mala inversió que, a la llarga, pagarem molt cara.