dijous, 27 de setembre de 2012

Desconvocada la vaga al Liceu

La Direcció del Gran Teatre del Liceu arriba a un acord amb el Comitè d'Empresa. 

Amb aquest acord, el Comitè d’Empresa desconvoca la vaga que hi havia prevista pel proper mes d’octubre i negociarà un nou conveni col·lectiu.

La direcció del Gran Teatre del Liceu anuncia que aquesta tarda ha arribat a un acord amb el Comitè d’Empresa a través del qual aquest darrer ha procedit a desconvocar la vaga que hi havia prevista per les funcions de La forza del destino (G. Verdi), durant el proper mes d’octubre.

D’aquesta manera, les dues parts han fixat la data del 15 d’octubre com a inici de la negociació d’un nou conveni col·lectiu, amb un mediador que serà escollit de comú acord pel Comitè d’Empresa i la direcció del Gran Teatre del Liceu.

Aquests acords ratifiquen el contingut del Pla Director, aprovat el passat mes de juliol, un full de ruta que ha de consolidar el futur i la sostenibilitat del Liceu, i que incideix en l’eficàcia, l’eficiència i l’optimització dels recursos de la institució.

Font: Departament de premsa del GTL.

dimecres, 26 de setembre de 2012

"Norma" en el 177è aniversari de la mort de Bellini

El passat diumenge vam dedicar els Moments d'òpera de La Xarxa a Norma de Vincenzo Bellini.

Amb motiu del 177è aniversari de la mort del compositor de Catània vam deixar a les mans dels oïents escollir quina òpera de Bellini volien que fos el protagonista del programa, i la guanyadora de ser Norma; òpera en dos actes estrenada a Milà l'any 1831, la penúltima que escriuria Bellini.

Al següent enllaç podreu reescoltar el programa dedicat a Norma, i clicant aquí podreu recuperar tots els programes anteriors. Aquí us deixem l'últim programa:



Recordeu que podeu fer-nos propostes, suggeriments o crítiques al nostre correu-e, i podeu interaccionar amb nosaltres a través del web i el facebook del programa.

dimarts, 25 de setembre de 2012

Josep Pons ja és el nou Director Musical del Liceu

Josep Pons (foto: A Bofill)
En la presentació, que ha tingut lloc avui al Saló dels Miralls del Liceu, el director general Joan Francesc Marco ha explicat que quan l’any 2008 es va incorporar al Liceu, una de les prioritats del seu full de ruta era la potenciació dels cossos artístics estables. Atès que, segons Marco, la personalitat artística d’un teatre d’òpera la donen fonamentalment l’Orquestra i el Cor, i avui, amb l’arribada de Josep Pons, aquest objectiu es veu acomplert.

Joan Matabosch, director artístic ha donat la benvinguda al mestre i ha posant de manifest la necessitat de la centralitat del Cor i l’Orquestra en benefici de l’activitat artística.

Josep Pons ha exposat el seu projecte tot anunciant la necessitat de construir un espai central pel Cor i l’Orquestra que s’ha de reflectir en l’estructura i en l’activitat.

En relació a l’estructura es crea un Departament musical per treballar en l’activitat musical, més enllà de l’òpera. El Departament vetllarà per les necessitats generals dels col·lectius, per a la seva difusió i tindrà un lloc en el Comitè de direcció del Teatre. Es crearà un nou marc de relacions laborals i artístiques amb un nou conveni amb especificitats per al Cor i l’Orquestra que s’adapti als temps moderns.

També es crearà una comissió artística de l’Orquestra.

Així mateix el Departament musical treballarà amb el compromís de reposar les places vacants d’acord amb el Pla director. Pel què fa a l’activitat ha assenyalat la necessitat d’una major visibilitat del Cor i l’Orquestra perquè formin part de la vida musical del país i de l’estima de la gent.

Per a aconseguir aquests objectius el Mestre Pons ha dissenyat tot un seguit d’activitats com concerts simfònics dins i fora del Liceu (Cicles, gires, concert de benvinguda més popular, etc.). També proposa crear grups de cambra dins l’Orquestra i dues acadèmies (una musical i l’altre vocal).

El projecte social i educatiu és també present en les seves prioritats.

Finalment ha apostat per la difusió de l’Orquestra i el Cor a través dels enregistraments audiovisuals. Josep Pons ha assenyalat que té molta il·lusió de retrobar-se amb el país i la ciutat i concretament amb el Liceu, després d’haver-hi estat fora durant gairebé 20 anys.

Xavier Solà, secretari general del departament de cultura ha conclòs la roda de premsa donant suport al nou projecte i ha assenyalant que el "Liceu ha de ser el buc insígnia de la presència de Catalunya al món, en aquests moments de dificultats".

Font: Departament de premsa del GTL.

268.715 persones assisteixen a la temporada 2011-12 del Liceu

El Gran Teatre del Liceu ha confirmat que un total de 268.715 persones van assistir als espectacles programats pel Teatre en el marc de la Temporada 2011-2012.

L’ocupació mitjana dels espectacles del Teatre ha estat del 83,6%, xifra lleugerament superior a la de la temporada anterior; les representacions d’òpera han assolit el 84,5% d’ocupació mitjana i les de dansa, el 75,7%.

El Gran Teatre del Liceu amb capacitat per 2.292 localitats és l’espai de gran aforament amb el % d’ocupació més alt de Catalunya.

El % ocupació més alt s’ha registrat a les funcions de Linda de Chamounix, Le nozze de Figaro, Aida, La Bohème i La flauta màgica, que han superat el 90% d’ocupació, juntament amb el recital del tenor Juan Diego Flórez, el concert amb el contratenor Philippe Jaroussky i el concert d’homenatge a Montserrat Caballé.

Els 5 espectacles de més afluència de public han estat: La Bohème (39.452 espectadors), Adriana Lecouvreur (23.684), Linda de Chamounix (21.607), Aida (14.887) i Faust en versió concert (14.406).

Els abonaments han representat el 50% de l’ocupació del Teatre.

Font: Departament de premsa del GTL.

dimarts, 18 de setembre de 2012

Quina òpera de Bellini preferiu?

La propera edició dels Moments d'òpera (diumenge a les 23h a La Xarxa) volem dedicar-la a Bellini, atès que diumenge farà 177 anys de la seva prematura mort, a l'edat de 34 anys.

Va deixar-nos 11 obres:

Adelson e Salvini
Bianca e Gernando
Il pirata
Bianca e Fernando
La straniera
Zaira
I Capuleti e i Montecchi
La sonnambula
Norma
Beatrice di Tenda
I puritani di Scozia

Quina d'aquestes és la vostra preferida? La més votada serà la protagonista del programa de diumenge. Podeu votar (deixant el vostre comentari a aquest blog) fins el proper dijous a les 22h!

Els vots se sumaran als què rebem al blog del programa, el twitter i el facebook.

Ara mateix les votacions estan així:

Norma: 4 vots
I Puritani: 3 vots
Il Pirata: 2 vots
I Capuleti e i Montecchi: 1 vot
Beatrice di Tenda: 1 vot

dilluns, 17 de setembre de 2012

35 anys sense Maria Callas

Ahir vam commemorar el 35è aniversari de la mort de la soprano Maria Callas i, per aquest motiu, vam dedicar-li els Moments d'òpera de La Xarxa ràdio.

I és que el 16 de setembre de 1977 va deixar-nos una de les veus de l’òpera més reconegudes. Una cantant que va impregnar de tragèdia el seu cant, segurament a causa d’una vida dura, plena de desgràcies.

Maria Callas va néixer un 2 de desembre de 1923 a Nova York. Filla d’immigrants grecs va créixer en una família humil. Als 10 anys d’edat va anar a viure a Grècia, atès que els seus pares es van separar. Allà va viure amb la seva mare (la dona que, segons Callas, li va robar la infància).

A Grècia va començar la seva formació musical. Les seves professores asseguraven que Callas era una alumna atenta, aplicada i obsessiva; estava entossudida en millorar la seva tècnica canora, cosa que li va permetre assumir, al llarg de la seva carrera, un amplíssim repertori.

El seu primer gran èxit internacional li arriba la temporada 1948 – 1949, quan -mig per casualitat- va cantar el rol d’Elvira (I Puritani) a Venècia, cosa que la va fer esdevenir la veu d’itàlia. Després d’això va encadenar èxit rera èxit: des de Milà a Nova York, i passant pels principals auditoris del món.

Amb tot, Callas va patir el seu declivi personal, a causa de tormentoses relacions íntimes que no li van aportar allò què ella desitjava.

dissabte, 8 de setembre de 2012

Tristan und Isolde (R. Wagner)

Birgit Nilsson
Diumenge a les 23h tornen els Moments d'òpera, de fet no han arribat a marxar del tot. En tot cas, diumenge a les 23h el programa es reubica a la graella de La Xarxa ràdio (antiga COMRàdio) i ho fa amb un resum setmanal d'un títol diferent. 

Començarem la temporada 2012 - 2013 amb la què ha estat una de les visites més luxoses que mai ha rebut el Gran teatre del Liceu: el Festival Wagner de Bayreuth. I és que dedicarem el programa a Tristany i Isolda, darrer títol que s'ha pogut veure a Barcelona interpretat per les forces vives del festival wagnerià.

Si voleu seguir-nos podeu fer-ho a través de la freqüència de La Xarxa, però també des del nostre blog: http://blocs.xarxaradio.cat/momentsdopera/, el facebook o el twitter.

I si voleu fer-nos arribar propostes, queixes o suggeriments: opera@laxarxa.com

Ens sentim els diumenges de les 23h a les 00h a La Xarxa!

dimarts, 4 de setembre de 2012

Resum de l'estiu

Aquest estiu els Moments d'òpera han tingut molta presència a la ràdio, gràcies a la sensacional tasca de la periodista Mariona Sanmartí, la qual s'ha atrevit amb un programa en directe que s'ha emès a COMRàdio cada nit, de les 23h a les 00h.

Personalment he gaudit escribint per a ella, ja que per motius professionals no he pogut ocupar-me de l'antena, tot i que vist el resultat queda clar que he deixat el programa en molt bones mans. Han estat 21 programes en els quals hem pogut conèixer -o recordar- els següents títols:


Enhorabona Mariona, ho has fet molt bé!

Els Moments d'òpera no desapareixen, sinó que a partir d'aquesta mateixa setmana podreu seguir-los cada diumenge de les 23h a les 00h a La Xarxa ràdio.

Albert Galceran