Just fa uns minuts el Departament de premsa del Gran Teatre del Liceu he emès una nota de premsa (que us adjunto), en la qual es confirmen els temors de la rumorologia que les darreres setmanes tots hem anat sentint. Però no només això, de cara a la propera temporada (2012 - 2013), que encara no coneixem, ens informen que es reudirà el nombre de representacions de manera substancial i es potenciaran els títols de repertori, a càrrec dels de nova creació.
La nota és la següent:
Mesures adoptades per a l’ajustament pressupostari
El Gran Teatre del Liceu té per missió difondre el patrimoni operístic internacional sota els principis d’excel·lència, qualitat i servei públic.
La situació econòmica actual, i amb voluntat de garantir els principis inspiradors, aconsellen adoptar mesures amb la finalitat de:
- Adaptar-se a la conjuntura actual
- Garantir la màxima qualitat
- Consolidar un projecte operístic sostenible al servei del país i de la cultura.
Els pressupostos de les administracions que s’estan tramitant en aquests moments preveuen per a la temporada 2011-2012 del Gran Teatre del Liceu, diverses reduccions que es venen a sumar a les reduccions d’anys anteriors.
Per tal de garantir la programació de qualitat que li és pròpia, la direcció del Liceu ha decidit optar per prendre una sèrie de mesures per compensar el dèficit de 3,7M.€, que es produiria per la disminució de les subvencions de les institucions públiques, del mecenatge i dels ingressos propis.
Les mesures són:
1. Suspendre l’activitat artística dels títols amb un menor percentatge d’ocupació. Aquesta suspensió afectaria les obres següents:
- Òperes (Una tragèdia florentina / El nan; El Giravolt de maig; Pelléas et Mélisande)
- Ballet (Les Ballets de Monte-Carlo)
- Concert (L’altre Pelléas)
- Petit Liceu (El Superbarber de Sevilla)
- Recital (Nina Stemme)
2. Negociar amb els representants del personal, la presentació d’un expedient de regulació d’ocupació temporal d’aproximadament 2 mesos en els períodes de suspensió de l’activitat artística.
3. Suspendre les activitats audiovisuals subjectes al cobrament de drets d’imatge en la seva comercialització.
4. Reduir les despeses de serveis prestats per proveïdors externs així com les despeses generals mitjançant la renegociació de contractes en els períodes afectats.
Informació addicional:
• Durant el període de suspensió de l’activitat no es farà cap acte per promotors externs (lloguer de sales).
• El Liceu posarà en marxa un servei de devolucions o canvis pels abonats i pel públic que ha adquirit entrades per a les obres cancel•lades .
• La suspensió de l’activitat artística no afectarà les visites al Liceu a excepció de la visita a l’escenari.
• Tota la resta de la programació de la temporada 2011-12 es manté sense cap modificació:
La Bohème, La flauta màgica, Adriana Lecouvreur, Aïda, Festival Bayreuth al Liceu (L’holandès errant, Lohengrin, Tristan und Isolde) i Ballet Grupo Corpo. Petit Liceu: Allegro Vivace, Guillem Tell, Els músics de Bremen, La petita Flauta Màgica, L’orquestra dels animals i El gato con botas.
Temporada 2012-2013
Per a les properes temporades mantindrem la qualitat de l’oferta i la posició del Teatre com a referent internacional adoptant una sèrie de mesures que aportaran una major flexibilitat i productivitat dels recursos:
• Mantenir la línea artística pel que fa als títols del repertori tal i com s’ha fet fins ara i també l’atenció a la nova creació i la recuperació de patrimoni.
• S’adequarà l’oferta de funcions a la demanda prevista, reduint el núm. de funcions entre 80 i 100 en lloc de les 100 -120 que hem ofert en els darrers temporades.
• No hi haurà alternances de títols en un mateix període, per tal de reduir els costos de muntatge i desmuntatge de les escenografies.
• Els abonaments de temporada inclouran principalment títols d’òpera i oferiran més flexibilitat per fer canvis, i s’utilitzaran les noves tecnologies per tal de permetre la màxima facilitat d’accés i adaptació de la comunicació a l’espectador.
Aquestes mesures responen a la responsabilitat de no caure en dèficit i també a la necessitat d’evolució i de canvis estructurals primordials per enfortir el Liceu i mantenir-lo en el primer nivell internacional.
---
Des d'aquest blog lamentem profundament aquesta situació, sobretot pel car crèdit que es pagarà en renunciar a la línea que ha fet gran el principal teatre d'òpera de Catalunya. Cosa que es traduirà en desconfiança per part de cantants i directors (qui vol anar a un teatre que, amb poca antel·lació, cancel·la tres títols, un concert i un recital!?); és lògic que prioritzin teatres "més seriosos".
I és que segons es dedueix, el camí que se seguirà és el de programar títols de repertori i renunciar a les noves sonoritats, i nous plantejaments en l'escena, buscant més la rendibilitat econòmica, que no pas l'excel·lència artística.
Cert és que la gestió d'un teatre com el Liceu no ha de ser cosa fàcil, però no és un secret que aquesta situació econòmica servirà per a consolidar la idea de seguir la idea de fer del Liceu un teatre d'òpera que només programa títols que són rendibles econòmicament. D'haver estat sempre així, a dia d'avui ni Mozart, ni Donizetti (entre molts d'altres) serien autors que ens fan vibrar. I és que un teatre no pot renunciar a ampliar el repertori per raons econòmiques, és una mala inversió que, a la llarga, pagarem molt cara.
Una pena que un teatro como el Liceu se vea afectado por una decisión así. Las cancelaciones de conciertos y producciones pasan factura a la larga en Europa: dejan de venir las figuras, los directores ponen pegas, y solo llegan registas de medio pelo y producciones manidas y antiguas. En definitiva te ponen en segunda división y Liceu, por trayectoria no lo merece. Un modelo de financiación basado en patronazgo privado como el del Teatro Real, donde a pesar de los recortes sigue manteniendo casi el mismo presupuesto, quizás sea la solución. Desde Madrid, un abrazo y ánimo
ResponElimina