dilluns, 20 de desembre del 2010

LA RETIRADA DE GRUBEROVA?

Edita Gruberova és una de les cantants més estimades pel públic barceloní, prova d'això és el gran nombre de vegades que ha actuat al llarg dels darrers anys al Gran teatre del Liceu, recollint èxits i l'estima d'un públic entregat a la diva; un idil·li que ja fa 32 anys que és ben viu.

La soprano encarnarà el rol d'Anna Bolena (G. Donizetti) el proper mes de gener al Liceu; 33 anys després del seu debut al teatre de les rambles -va debutar-hi com a Konstanze l'any 1978-. La selecció d'aquest títol ja fa molt de temps que no em sembla casual. De fet, podria ser que vagi errat, però aquesta no és una òpera qualsevol pel Liceu, ni per Gruberova: l'any 1847 aquesta obra de Gaetano Donizetti va ser l'encarregada d'inaugurar el Gran Teatre. Títol que, 145 anys després, va debutar Gruberova -també acompanyada per Josep Bros, debutant aleshores al Liceu- al mateix teatre l'any 1992. 19 anys després hi torna, per què?

Consultades les meves fonts, sembla ser que en els propers anys no hi ha cap òpera representada programada al Liceu on hi participi Gruberova. Si bé és cert que m'asseguren que la diva no té cap intenció de retirar-se dels escenaris, tot sembla indicar que començarà a allunyar-se de les òperes escenificades. Si tenim en compte que el proper dia 23 celebrarà el seu 64è aniversari, i que al Liceu programen amb una antel·lació mínima de quatre anys, tot indica que serà difícil tornar a veure-la actuant a Barcelona. La qual cosa no vol dir que no segueixi visitant-nos per protagonitzar concerts i/o recitals.

Així doncs, i si els meus interlocutors no m'enganyen, sembla ser que aquesta és la darrera ocasió per veure a Edita Gruberova actuant a un òpera representada al Gran teatre del Liceu. Tant de bo m'equivoqui.

3 comentaris:

  1. Albert,
    La Gruberova es un d'aquells casos excepcionals, que malgrat l'edat segueix estant en una gran forma vocal extraordinària. Es cert que la seva veu no es la de fa trenta anys, (els anys no perdonen a ningú), però manté una agilitat vocal i una veu que ja voldrien moltes cantants més joves que ella. De totes maneres, un bon cantant sap com començar a limitar les seves aparicions en escena, la llàstima es que d'altres (i en tenim exemples ben propers) no ho vegin així i s'arrosseguin penosament pels escenaris.

    ResponElimina
  2. és curiós, jo també feia dies que li donava voltes a això. I penso que , efectivament, aquesta Anna Bolena serà una mena d' arrivederci...de Barcelona, al menys, en òperes escenificades. Doncs jo crec que per concerts i recitals, té veu de sobra per continuar molts anys més. I com bé diu, tant de bo , ens equivoquem....i la poguem veure més en òperes escenificades, però bé, si no ho fa, doncs no passa res, a mi el que m'agrada és sentir-la a ella, així que si bé a Barcelona però per donar un concert, doncs aniré encantadíssim¡¡
    Avui falten exactament 20 dies per la estrena, tinc unes ganes¡¡¡¡ :-)

    ResponElimina
  3. Josep,

    estic d'acord. De fet crec que tenim Gruberova per molt de temps, però que és prou intel·ligent com per saber que hi ha coses que ha de deixar de fer; una d'elles, és clar, és cantar òperes senceres i escenificades, ja que la fatiga física és important. Sigui com vulgui, segur que encara ens esperen grans nits amb ella.

    ---

    Santi,

    en efecte, recitals i concerts, segur que en farà més i, de fet, ja és el que volem: escoltar la seva veu i les seves potents interpretacions. Tant de bo el seu nivell interpretatiu es mantingui molts anys més i la poguem gaudir unes quantes vegades abans del seu "adéu" definitiu.

    Ja n'anirem parlant. Ah! Jo també tinc moltes ganes d'anar a veure l'"Anna Bolena", de fet tinc un munt d'entrades comprades... De tota manera, falten més de 20 dies: l'estrena és el dia 20 de gener!

    Una abraçada als dos!

    Albert

    ResponElimina