dimecres, 4 de maig de 2011

IL BARBIERE DI SIVIGLIA (G ROSSINI)

La d'avui és una òpera buffa en dos actes de Gioacchino Rossini, amb un llibret de Cesare Sterbini i basat en El barber de Sevilla de Beaumarchais de l’any 1775. Van estrenar aquesta òpera el 20 de febrer de 1816 al teatre di Torre Argentina de Roma; a Catalunya hi va arribar, per primera vegada, el 16 de juliol de 1818, al teatre de la Santa Creu de Barcelona. Curiosament, l’obertura original, el dia de l’estrena va ser subsituïda per una de Ramon Carnicer, ja que l’original de Rossini va extraviar-se.

Basada en la comèdia de Beaumarchais, de la qual ja Paisiello -amb el seu llibretista Petrosellini- havia compost una òpera d’èxit, Rossini va presentar aquesta durant les seves vacances de Nadal a Roma, quan després d’haver treballat al teatre San Carlo de Nàpols, es dedicava a buscar contractes d’última hora a la ciutat eterna. El contracte li va facilitar l’empresari del teatre Di Torre Argentina de Roma, que era el Duc Cesarini Sforza, i per la celeritat amb la qual es necessitava la partitura es va escollir un tema que ja estés aprovat per la censura; per aquest motiu van recórrer al mateix argument que Paisello.

Rossini va escriure aquesta òpera en un temps rècord, ja que el contracte amb el teatre es va signar menys de dos mesos abans de la seva estrena. Rossini afirmava haver-la completat en només tretze dies. L'òpera és essencialment coneguda per la seva ària de Fígaro ("Largo al factotum"), per la cèlebre ària de Rosina ("Una voce poco fa") i pel tema de Don Basilio ("La calunnia è une venticello"). Encara que amaga altres joies que avui podrem gaudir, com la molt virtuosística “Cessa di più resistere”, que en veu del peruà Juan Diego Flórez esdevé una festa del “belcanto”.

L'obertura és memorable gràcies a la seva melodia burlesca. L'única obertura de Rossini que hi podria rivalitzar seria la de Guillaume Tell. Inicialment va ser escrita per a una altra obra i després, quan el compositor va realitzar Elisabetta, regina d'Inghilterra també la va reutilitzar, fet que en Rossini era bastant normal.

És aquest el títol que a partir del proper dia 11 de maig podreu gaudir en la programació de l'Assocació d'Amics de l'Òpera de Sabadell i, per això, avui la podreu escoltar als Moments d'Òpera. Com sempre, aquest migdia al podcast.

8 comentaris:

  1. Albert,
    Seguirem amb interès el programa d'avui ja que tocaràs una de les nostres òperes de referència.
    També tinc ganes d'anar-la a veure novament ja que aviat farà dos anys de l'última vegada que la vam veure en un escenari i va ser aquella famosa de la Joyce DiDonato en cadira de rodes al ROH.
    Una abraçada i fins aviat

    ResponElimina
  2. Josep,

    gràcies per seguir el programa. Ja saps com arribem a coincidir amb els gustos operístics, aquest títol per mi també és completament imprescindible! Ara bé, la propera vegada que vegis el barber a un escenari, no sé si t'agradarà tant com la versió que vas veure a Londres... he vist el DVD un munt de cops i és genial! En directe segur que va ser espectacular! Ja saps com són les comparacions... ;-)

    Una abraçada,

    Albert

    ResponElimina
  3. Albert,
    Soc plenament conscient que cada dia no es pot veure al Flórez i la Joyce, però aquesta versió dels AAOS n'estic segur que serà molt i molt digna, tant per l'experiència que tenen com pel repartiment que hi ha. Nosaltres hi anem el dia 20 a Viladecans que ens cau molt més a prop.

    ResponElimina
  4. Això és important, saber on es va i relativitzar-ho tot, sí. Jo hi aniré el dia 11 a Sabadell, ja us explicaré com va!

    ResponElimina
  5. Albert,

    Pensava que el "Barber" el faries la setmana que ve...
    Bé ja saps que no és una obra que m´entusiasmi, però faré l´esforç...
    Jo vaig el dia 15 a veure-la... ja t´explicaré. COm sempre espero amb ganes la teva crònica.

    ResponElimina
  6. Brunilda,

    l'he fet aquesta setmana, ja que la setmana vinent faré el "Caçador furtiu" (CM von Weber), ja que dijous vinent s'estrena al Liceu. Així no emeto cap programa amb el títol estrenat.

    En efecte, el barber no és del teu "repertori", però conté moments genials que, segur, sabràs valorar.

    Ja n'anirem parlant!

    ResponElimina
  7. Tu creus?...
    Hi ha trossos que m´agraden (més del primer acte que no pas el segon, que se´m fa més pesat)...

    ResponElimina
  8. Bé... no estic convençut del tot! Però haig d'intentar-ho! ;-)

    ResponElimina