dimecres, 2 de febrer del 2011

ROBERTO DEVEREUX (G DONIZETTI)

Edita Gruberova, una imponent Elisabetta.
Roberto Devereux és una òpera en tres actes amb música de Gaetano Donizetti i llibret de Salvatore Cammarano, emmarcada en el conegut com a cicle Tudor.

Aquesta òpera està basada en la tragèdia Élisabeth d’Anglaterre (1829) de François Ancelot i en la Histoire secrète des amours d’Élisabeth et du comte d’Essex (1787) de Jacques Lescène des Maisons, a més d’inspirar-se en el llibret de Felice Romani Il conte d’Essex (1833), escrit per al compositor Saverio Mercadante. Van estrenar-la al teatre San Carlo de Nàpols el 29 d'octubre de 1837.

La moda pel món britànic als inicis del Romanticisme van fer reaparèixer moltes obres teatrals i novel·les al voltant de l’enigmàtica figura de la reina Isabel I (1558 – 1603), qui va tenir un regnat solitari i no va arribar a casar-se mai. L’òpera italiana, buscava en el filó britànic una manera d’escapar de la censura, molt forta quan es tractaven temes relacionats amb figures de les monarquies europees. En el cas de la monarquia anglesa, separada de la religió catòlica, la censura era més permisiva.

Per quart cop (si tenim en compte l’òpera Elisabetta al castello de Kenilworth, de l'any 1829, no inclosa en el cicle del programa), Donizetti escollia un tema basat en aquesta figura històrica; juntament a Anna Bolena (de l’any 1830, en la qual Isabel apareix com una nena, sense paper cantat) i Maria Stuarda (de l’any 1834, en la qual ens presenten una amarga Elisabetta desesperada per l’amor del seu apreciat Leicester). Aquesta òpera, Roberto Devereux, tanca el cicle mostrant-nos a Isabel ja en els seus últims anys de vida, envellida i desmoralitzada pel seu darrer fracàs amorós.


Quasi oblidada molt abans d’acabar el segle XIX (les últimes aparicions registrades són les de Pàvia, a Itàlia, de l’any 1882), ha estat recuperada en els anys de la Donizetti Renaissance i s’ha mantingut amb força al repertori belcantista.

Aquest migdia teniu l'oportunitat de conèixer el resum argumental i musical de l'òpera Roberto Devereux, de manera que haureu fet una aproximació a tres títols indispensables per conèixer l'obra de Gaetano Donizetti. Recorda que els Moments d'Òpera radiofònics pots escoltar-los aquest migdia al 90.1FM o al podcast del programa.

2 comentaris:

  1. Horrible interpretation of this role, she can sing the cabaletta in act 1 quite well, but the rest of the role? A mess.

    ResponElimina
  2. I'm sorry but I don't agree with you.
    In my humble and modest opinion,It is a real pleasure and joy to see and listen to Edita Gruberova in Queen Elizabeth I throughout the entire performance, not only in the first act cabaletta,in which INDEED she is sensational.
    She is a real master of coloratura technique unique in the world It's not something I say for the first time today, but rather the most prestigious critics have said it a thousand times
    and her interpretation of the Queen Elizabeth I or Anna Bolena is of such a truly unrivaled and exalted perfection.
    For me,she's the only one soprano in the whole world that can offer REALLY delicate GOOD trills.Her high notes are simply wonderful.She is a vocal phenomenon. An exhibition at each of her concerts or performances, of master technique, personality, intelligence and wisdom. The last scene in Roberto Devereux is memorable.
    I love the way she increases in intensity her high notes, she is amazing¡¡¡I have the feeling she holds the high D for ever¡¡¡¡Incredible¡¡ Something unique for a long time in the operatic world¡¡¡Unsurpassed and truly a privilege to witness on stage.I really feel privileged to be able to attend her performances.

    ResponElimina