dimecres, 3 de febrer del 2010

ARIADNE AUF NAXOS

La que escoltarem aquesta setmana és una òpera escrita originàriament en un sol acte, precedida de la comèdia-ballet de Molière Le Bourgeis gentilhomme (1670), per la que Richard Strauss havia escrit música incidental (11 números que es conserven en forma de “suite”). Amb aquesta primera forma, va estrenar-se a Stuttgart, i en algunes altres ciutats, l'òpera ARIADNE AUF NAXOS. Però finalment Strauss i el seu llibretista, van decidir eliminar l’obra teatral de Molière i afegir, al seu lloc, un pròleg.

De fet, la col·laboració entre Richard Strauss i el seu llibretista, Hugo von Hoffmansthal, portaria les seves creacions cap a una posició on prèn especial protagonisme el pes literari del libretto. Hugo von Hoffmansthal va saber fer despertar l’interès de Richard Strauss per la relació entre teatralitat i música. Aquesta relació, tractada aquí per primera vegada des d’un punt de vista teòric i històric, va donar com a resultat una òpera mixta entre la representació de l’obra de Molière (Le Bourgeois gentilhomme), per la qual ja existia una música de Lully, “massa arcaica”, de tal manera que Strauss va refer-la del tot.

A més d’estrenar-se a Stuttgart, també va poder veure’s (en la seva primera versió) a Londres, Berlin, Praga i Amsterdam; però l’escassa viabilitat de la formula (obra de teatre i òpera) i el poc èxit aconseguit amb la mateixa, van propiciar que Strauss i Hoffmannsthal eliminessin la part del teatre, situant la primera part a un pròleg, donant una explicació més precisa del perquè de la mescla d’estils de l’acte únic que segueix el pròleg.

Amb la seva segona forma, l’òpera va assolir un èxit notable i, a dia d’avui, es considera una de les millors òperes de Richard Strauss.

Per cert, la figura de Zerbinetta és una de les primeres gran figures d’exhibició vocal que Richard Strauss va introduir en algunes de les seves creacions, una moda molt acceptada en aquell moment. En el resum que avui us proposem hi escoltarem, encarnant aquest rol, entre d'altres, a les sopranos Edita Gruberova, Natalie Dessay i Diana Damrau. Us adjunto un petit tastet:


Com sempre, a les 12h als Moments d'Òpera. Podeu escoltar-ho en directe al 90.1FM, online o, un cop emès, al podcast de l'emissora.

Recorda que pots afegir-te al grup Moments d'Òpera del facebook.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada