El Temps d'Òpera d'aquesta setmana el dedicarem a una de les tres peces de la trilogia popular de Giuseppe Verdi: Rigoletto. Ho farem a través de vàries excel·lents gravacions, gràcies a les quals podrem gaudir de les veus de:
Luciano Pavarotti (per mi el millor Duc de Màntua, per la seva capacitat de fer maliciós i irònic al Duc).
Giuseppe Di Stefano (deliciosa interpretació, tendre i sentimental, potser massa).
Rolando Villazón (en directe al MET l'any 2005, molt correcte, però potser massa spinto).
Juan Diego Flórez (tant sols en el passatge de La Donna è mobile, doncs la resta de l'òpera, al meu entendre, li va un pèl gran, la veu és massa fluixa per a una orquestra verdiana, de fet ell mateix així ho reconeix. De tota manera, no he pogut evitar incloure la interpretació de l'esmentada ària feta, acompanyat al piano per Vicenzo Scalera, al Liceu el novembre de 2007).
Pel que fa al Rigoletto pròpiament dit, em quedo amb la veu i el caràcter maliciós, alhora que tendre, del baríton Tito Gobbi, en una gravació de l'any 1956 a la Scala de Milà acompanyat de la divina Maria Callas. Crec que és immillorable.
En el capítol de les veus femenines destacaré el Caro Nome que ens cantarà la Natalie Dessay, des del disc Airs d'opéras italiens de l'any 2007. L'he escollit per la lleugeresa de la seva veu, cosa que ens permet percebre una Gilda ingènua i enamoradissa, molt en el to que Verdi va voler, crec, fer-la percebre als espectadors.
Tots els detalls i més sorpreses, dimecres a les 12h al 90.1 FM, o a través d'internet al web de l'Ajuntament d'Olesa (clicant al logotip de l'emissora, a la columna dreta) o en qualsevol moment des del podcast de la ràdio.
Em permeto unes quantes observacions:
ResponEliminaEntre els Duca et deixes el grandíssim Kraus, vint vegades més segur tècnicament i a anys llum com a intèrpret de tots els que cites. Sense cap dubte era el número 1 en tot el que cantava, i de fet va assolir unes cotes difícilment superables.
Per cert, Villazón no té absolutament res de spinto!!! És una veu fosca (a l'estil Domingo), però sense gens d'squillo i projecció escassa (canta amb la veu molt endarrerida). No és ni un líric: més aviat un liriquet. I així li va darrerament cantant Manon, Carmen, etc.
I evidentment a en Flórez ni Rigoletto ni Puritani ni res d'això no li convé. Rossini i para de comptar!
Gobbi està bé, però t'hauries d'escoltar també Cappucilli, Protti, Bastianiani,... potser canviaries de preferència!
I en el capítol de les Gilda que me'n dius d'una Sills, una Gianna D'Angelo o una Gruberova, només per citar-ne tres de ben il·lustres.
Veig que sentiras per primera vegada l'Edita en directe aquest dissabte. Potser tindràs una sorpresa, perquè la veu corre tant i la flexiilitat és tan gran que amb una Edita sortirien unes 5 o 6 Dessays. Només cal que dissabte intentis respirar al mateix temps que ella (t'ofegaràs!) i que notis que la nota més piano possible sembla que te la canti a l'orella, encara que seguis al cinquè pis.
Salut i fins dissabte!
En prenc bona nota, de tota manera discrepo en dues coses:
ResponEliminapotser si que Kraus va ser un gran intèrpret, però no m'emociona GENS; no m'arriba, i això que me l'he escoltat i molt!
I en quant a Flórez, no tinc clar que l'hagis escoltat en directe, però a mi em posa la pell de gallina. Té la veu petita, i tant, però té una execució que ratlla la perfecció. Aquest passat mes de gener vaig escoltar-lo cantant "I Puritani" a Bologna, senzillament va ser genial... així que, no només canta bé Rossini... cal que parlem de "La Fille" de Donizetti? Per no esmentar Bellini...
Ah! A la selecció musical al programa sempre prioritzo els cantants que estan en actiu, així puc "vendre" la il·lusió d'anar a escoltar-los en directe. Crec que és molt millor per a que més gent s'incorpori al món de l'òpera, a vegades massa encotillat i sobrevalorant els vells cantants. Almenys a mi m'ha enganxat molt més el fet de pensar en poder escoltar les figures del present.
Per cert, no sé qui ets, de tal manera que se'm farà difícil saludar-te aquest dissabte.