divendres, 9 d’abril de 2010

"EL RAPTE EN EL SERRALL" AL LICEU # 2

Ja que dilluns podrem veure l'estrena de El Rapte en el Serrall de W.A. Mozart al Gran Teatre del Liceu, aquests dies us avanço una mica d'informació sobre la producció. Per cert, si teníeu previst assistir a l'assaig de dissabte, cal que esteu atents per què l'han avançat a aquesta tarda, a les 17h. Hi tindrà alguna cosa a veure el Madrid - Barça? Espero que no, tot i que que em temo que sí.

Si ahir vam contextualitzar l'òpera, avui us proposo conèixer aquells que la portaran a l'escena. Són tots aquests:

Ivor Bolton (Direcció musical) Nascut a Blackrod (Regne Unit), ha estat director musical del Mozarteum de Salzburg (2004). Va ser director de l’English Touring Opera (1991-92), de la Glyndebourne Touring Opera (1992-97), de l’Scottish Chamber Orchestra (1994-96), fundador del Festival Lufthansa de Música Barroca i del St. James Baroque Players de Londres. Des del seu debut el 1994, manté una estreta relació amb l’Staatsoper de Munic, on ha dirigit, entre moltes altres produccions, obres de Monteverdi i Händel. Debutà a Salzburg amb Iphigénie en Tauride (2000). És també un habitual al Festival de Glyndebourne, Maggio Musicale Fiorentino, English National Opera i Covent Garden de Londres, Welsh National Opera i Opera North, a més de París, Hamburg, Amsterdam, Brussel·les, Ginebra, Dresden, Leipzig, San Francisco, Sydney i Buenos Aires. Debuta al Gran Teatre del Liceu.

Christof Loy (Direcció d’escena) Nascut a Essen (Alemanya), va estudiar a la seva ciutat i a la Universitat de Munic. Va començar com a director independent a Stuttgart (Die Zauberflöte,Children of Sun) i a Friburg (Die Entführung aus dem Serail). Des del 1997 manté una estreta relació amb la Deutsche Oper de Düsseldorf (Manon, Don Carlos i Les contes d’Hoffmann, entre d’altres), Staatsoper d’Hamburg (Alcina, Il turco in Italia) i de Munic (Roberto Devereux, Saul i Lucrezia Borgia) i Òpera de Frankfurt (Die Entführung aus dem Serail, Così fan tutte, Simon Boccanegra). Ha dirigit també Lulu, Tristan und Isolde i Ariadne auf Naxos (Covent Garden de Londres), Prinz von Homburg i Giulio Cesare (Theater an der Wien), Iphigénie en Aulide (Glyndebourne) i Theodora (Festival de Salzburg). Va ser Director de l’Any segons la revista «Opernwelt» (2003, 2004 i 2008). Obtingué el premi Faust per Così fan tutte (2008). Debuta al Gran Teatre del Liceu.

Herbert Murauer (Escenografia i vestuari) Estudià al Mozarteum de Salzburg. Va ser cap d’escenografia a l’Staatstheater d’Stuttgart amb Children of the Sun, Phaedra, Le triomphe de l’amour (escollida per al Theatertreffen de Berlín). Participà en l’estrena alemanya de Closer al Kammerspiele de Munic. Ha col·laborat amb Loy en Manon, Don Carlos, L’italiana in Algeri, Les Troyens, Les contes d’Hoffmann, Die Zauberflöte, Cavalleria rusticana / Pagliacci, Le nozze di Figaro, Der Rosenkavalier, La bohème (Deutsche Oper am Rhein de Düsseldorf), Alcina (Staatsoper d’Hamburg), Iphigénie en Aulide (Glyndebourne), Faust, Così fan tutte (Faust Award 2009), La finta semplice (Frankfurt), Ariadne auf Naxos, La finta giardinera, Lucia di Lammermoor (Covent Garden de Londres), Lulu (Teatro Real de Madrid), Roberto Devereux, Saul (Staatsoper de Munic), La clemenza di Tito i Prinz von Homburg (Theater an der Wien). Debuta al Gran Teatre del Liceu.

Olaf Winter (Il·luminació) Nascut a Hagen (Alemanya), va estudiar a Münster. Treballà al teatre Wolfgang Borcher de Münster (1984-86). Estudià disseny d’il·luminació al Forum of Stage Design de Nova York (1986-89). El 1989 va ser nomenat il·luminador dels ballets William Forsythe i Frankfurt Ballett. El 1994 es va convertir en l’il·luminador del Ballet de l’Òpera de Frankfurt. El 2001 va ser nomenat director tècnic de l’Òpera de Frankfurt. Des del 2008 és director tècnic de l’Òpera i del Teatre de Frankfurt am Main. És col·laborador habitual de directors d’escena com Christoph Marthaler (Kàtia Kabànova al Festival de Salzburg), Claus Guth, Christof Nel i Christof Loy (La clemenza di Tito i Simon Boccanegra a l’Òpera de Frankfurt, Giulio Cesare al Theater an der Wien, Tristan und Isolde al Covent Garden de Londres, Armida a Salzburg). És habitual del Festival de Salzburg i de l’Opéra de París. Debutà al Liceu amb Kàtia Kabànova (2000-01).

José Luis Basso (Direcció del Cor) D’origen italoargentí, va entrar de molt jove com a director del Cor del Teatro Argentino de La Plata, fins que el 1989 es va fer càrrec del Cor del Teatro Colón de Buenos Aires. Fins al 1994 va col·laborar al Liceu amb els mestres Romano Gandolfi i Vittorio Sicuri. Posteriorment va assumir la direcció del Cor del Teatro San Carlo de Nàpols. Des de 1996 és el mestre del Cor del Maggio Musicale Fiorentino, amb el qual fa importants gires internacionals i ha guanyat un Premi Grammy. Col·labora amb les més prestigioses batutes del moment: Mehta, Sinopoli, Abbado, Muti, Pretre, Ozawa, Sawallisch, Giulini, Chung, Schreier, De Burgos, Bychkov, Pappano, Oren i Gergiev. Va participar en la inauguración de l’Òpera de Xangai i en diverses produccions al Teatre Mariinski de Sant Petersburg. És director del Cor del Gran Teatre del Liceu.

Christoph Quest (Selim) Nascut a Berlín, fill dels actors Hans Quest i Charlotte Witthauer, va estudiar art dramàtic amb Gerd Brüdern a l’Otto Falckenberg Schule de Munic. Ha treballat a Friburg, Kiel, Wuppertal, Schillertheater de Berlín, Deutsches Schauspielhaus i Thalia Theater d’Hamburg, La Monnaie de Brussel·les, Covent Garden de Londres, Staatsoper de Berlín, Grand Théâtre de Ginebra, Òpera d’Atlanta i, sobretot, a l’Òpera de Frankfurt. Al seu repertori, hi destaquen els rols d’Othello, John Gabriel Borkmann, Feuerbach, Prospero, Faust, Nathan el savi, Merlín i paixà Selim. Ha participat en sèries de ràdio i televisió a Alemanya, ha dirigit Trio in Es - Dur d’Eric Rohmer i Weiße Rose d’Udo Zimmermann (Frankfurt), a més de les seves pròpies obres Um Zug um Zug i Heine Spektakel per a la ciutat de Düsseldorf. Ha publicat els seus poemes i relats. Debuta al Gran Teatre del Liceu.

Diana Damrau (Konstanze) Nascuda a Günzburg an der Donau (Alemanya), va estudiar a la Musikhochschule de Würzburg i a Salzburg. Debutà a Salzburg el 2002. Protagonitzà L’Europa riconosciuta de Salieri en la reobertura de La Scala de Milà (2004), l’estrena de Der Reise vom Steinfield de Cerha a l’Staatsoper de Viena i 1984 al Covent Garden de Londres. El seu repertori inclou Konstanze (Die Entführung aus dem Serail) a Frankfurt, Munic i Viena; Reina de la Nit (Die Zauberflöte) a Munic, Londres i el Festival de Salzburg (2006); Zdenka (Arabella) a Munic; Sophie (Werther) a Dresden, Munic i Viena; Zerbinetta (Ariadne auf Naxos) a Dresden, Viena, Londres i el Metropolitan de Nova York. Amb el Metropolitan manté una estreta relació, tot cantant-hi Die Äegyptische Helena, Il barbiere di Siviglia, Lucia di Lammermoor, Rigoletto i La fille du régiment successivament. Debuta al Gran Teatre del Liceu.

Agneta Eichenholz (Konstanze) Nascuda a Suècia, el seu repertori inclou rols com Zaide, Norina (Don Pasquale), Euridice (Orphée aux enfers d’Offenbach), Juliette (Roméo et Juliette), Sophie (Die Weiße Rose de Zimmermann), Laoula (L’Étoile), Aricie (Hippolyte et Aricie) i Gilda (Rigoletto). Va cantar Carmina Burana al Festival de Verbier (2007). Ha interpretat Iphigenie (Orest de Händel) a la Komische Oper de Berlín, Lucio Cinna (Lucio Silla de Mozart) a Copenhague i a la Deutsche Oper am Rhein de Düsseldorf. La temporada 2008-09 va cantar Fiordiligi (Così fan tutte) a Frankfurt, Violetta (La Traviata) a Malmö i Requiem de Mozart a la Komische Oper de Berlín. Interpretà la protagonista de Lulu d’Alban Berg al Covent Garden de Londres i al Teatro Real de Madrid. El seu repertori concertístic inclou el Paulus de Mendelssohn, Sieben Frühe Lieder de Berg, Vier letze Lieder d’Strauss i Chants d’Auvergne de Canteloube. Debuta al Gran Teatre del Liceu.

Olga Peretyatko (Blonde) Nascuda a Sant Petersburg, va formar part del cor infantil del Teatre Mariinski i va estudiar a la Universitat Hans Eissler de Berlín amb Brenda Mitchel. Va pertànyer a l’Opera Studio de l’Staatsoper d’Hamburg i a l’Academie del Festival d’Ais de Provença. El 2007 va guanyar el segon premi del concurs internacional de cant Operalia. Des d’aleshores ha cantat els rols d’Anne Trulove (The Rake’s Progress) i Susanna (Le nozze di Figaro) al Théâtre des Champs Elysées de París; Susanna a Dresden; Adèle a Lió; Blonde (Die Entführung aus dem Serail) a l’Staatsoper de Munic, i Corinna (Il viaggio a Reims), Giulia (La scala di Seta) i Desdemona (Otello) al Festival Rossini de Pesaro. Recentment ha debutat al Teatro Comunale de Bolonya cantant Gilda (Rigoletto) i a l’Òpera de Canadà com a protagonista de Le rossignol d’Stravinsky. Debuta al Gran Teatre del Liceu.

Hendrickje van Kerckhove (Blonde) Nascuda a Bèlgica, va estudiar al Reial Conservatori d’Anvers amb Bernadette Degelin i amb Susan Roper, Rudolph Jansen i Robert Alderson. Debutà amb el rol de Kristin en l’estrena mundial de Julie de Philip Boesman a La Monnaie de Brussel·les, Wiener Festwochen i Ais de Provença. Ha cantat Jephtha de Händel a Düsseldorf, Blonde (Die Entführung aus dem Serail) a La Monnaie, Zerlina (Don Giovanni) i Despina (Così fan tutte) a la Vlaamse Opera d’Anvers i a Estrasburg. La seva carrera internacional va començar amb Natalia Medusa (Medusa) d’Arnaldo de Felice a l’Staatsoper de Munic, Oscar (Un ballo in maschera) i Voce dal Celo (Don Carlo). El 2007 va debutar al Theater an der Wien amb Soeur Constance (Dialogues des Carmélites) el 2007. Al mateix teatre hi ha cantat recentment Die Besessenen de Johannes Kalitzke. Debuta al Gran Teatre del Liceu.

Christoph Strehl (Belmonte) Nascut a Lübeck, va estudiar a la Folkwang Universität d’Essen, on va rebre classes magistrals de Josef Metternich i Norman Shetler. Cantava als principals teatres alemanys quan va ser contractat per l’Òpera de Zuric. Des d’aleshores ha cantat a Munic, Dresden, Hamburg, Berlín, Colònia, Düsseldorf, Frankfurt, París (Garnier), Venècia (Teatre Malibran) i al Festival de Salzburg, entre d’altres. Ha cantat Die Zauberflöte a Reggio Emilia, Ferrara i Baden-Baden el 2005 i al Festival de Viena de 2006, La finta giardiniera a Zuric, Die Entführung aus dem Serail a Ais de Provença, Ievgueni Onieguin a Munic i ha debutat com a Tamino (Die Zauberflöte) al Metropolitan de Nova York. Debutà al Liceu amb Don Giovanni (2007-08).

Pavol Breslik (Belmonte) Nascut a Eslovàquia, va estudiar al Conservatori de Bratislava. Va guanyar el primer premi del Concurs Antonín Dvorák de la República Txeca (2000). Seguí la seva formación a l’Opera Studio del CNIPAL de Marsella. Va ser membre de la companyia de l’Staatsoper de Berlín (2003-06), on va cantar, entre d’altres, Ferrando (Così fan tutte), Tamino (Die Zauberflöte), Don Ottavio (Don Giovanni), Nemorino (L’elisir d’amore), Kudrjasch (Kàtia Kabànova) i l’Innocent (Boris Godunov). Va cantar els seus rols mozartians a Trieste, Piccolo Teatro de Milà, La Monnaie de Brussel·les, Festival de Glyndebourne, Ais de Provença i Wiener Festwochen. Des del 2006 ha cantat Don Ottavio al Festival de Salzburg i al Metropolitan de Nova York, Alfred (Die Fledermaus) a Ginebra, Tamino al Covent Garden de Londres, Idamante i Lenski (Ievgueni Onieguin) i Gennaro (Lucrezia Borgia) a l’Staatsoper de Munic. Debuta al Gran Teatre del Liceu.

Norbert Ernst (Pedrillo) Nascut a Àustria, va estudiar amb J. M. Hauer al Conservatori i a la Universitat de Música de Viena. Va ser membre de la companyia de la Deutsche Oper am Rhein de Düsseldorf, on debutà amb el rol de David (Die Meistersinger von Nürnberg) i Nemorino (L’elisir d’amore), rol que també ha cantat a l’Staatsoper de Viena amb Christian Thielemann. Ha cantat al Festival d’Òpera de Montreux, Opéra National de París, Òpera de Montecarlo, Grand Théâtre de Ginebra, Nederlandse Opera d’Amsterdam, Volksoper i Festival Klangbogen de Viena i Staatsoper de Berlín. Debutà a Bayreuth amb el rol de David. Recentment ha cantat Pang (Turandot) a l’Òpera de Montecarlo, mestre de dansa (Ariadne auf Naxos) a Viena i Narraboth (Salome) a la Deutsche Oper am Rhein. Debutà al Liceu amb Der fliegende Holländer (2006-07). Hi ha tornat amb Die Meistersinger von Nürnberg (2008-09) i Tristan und Isolde (2009-10).

Peter Marsh (Pedrillo) Nascut a Nova York, va estudiar a la Universitat Estatal de Portland i la Universitat de Texas (Austin), on va formar part de l’Studio de l’Austin Lyric Opera, tot debutant com a Lord Artur Bucklaw de Lucia di Lammermoor. El 1998 entrà a formar part de la companyia de l’Òpera de Frankfurt. Ha cantat Edmondo (Manon Lescaut), Goro i Lord Cecil (Roberto Deveraux) a l’Staatsoper de Munic; Beppe (Pagliacci) a l’Staatsoper d’Hamburg i a Düsseldorf; Monostatos a l’Staatsoper de Berlín; Pedrillo (Die Entführung aus dem Serail) a l’Òpera de Frankfurt i La Monnaie de Brussel·les; Noboru (Das verratene Meer de Henze) a Tòquio; Jaquino (Fidelio) a Ginebra; el protagonista de Der Zwerg de Zemlinski a Frankfurt, Sevilla i Bremen; el cor masculí de The Rape of Lucretia de Britten i, més recentment, Caliban (The Tempest) de Thomas Ades a Frankfurt. Debuta al Gran Teatre del Liceu.

Franz-Josef Selig (Osmin) Nascut a Alemanya, es va diplomar en música sacra després d’estudiar cant a Colònia. Essent estudiant va actuar a l’Aalto Theatre d’Essen, del qual fou membre permanent fins al 1995. Des d’aleshores ha actuat regularment a l’Staatsoper de Viena, Covent Garden de Londres, Hamburg, La Scala de Milà, Opéra Bastille i Châtelet de París i Metropolitan de Nova York, Lyric Opera de Chicago, La Monnaie de Brussel·les, Deutsche Oper de Berlín i Staatsoper de Munic. Al llarg dels seus vint anys de carrera ha desenvolupat un ampli repertorio que inclou rols com Fiesco, Ramphis, Basilio, Bartolo, Gremin, Arkel, Seneca, Sarastro, Osmin, rei Marke, Daland i Gurnemanz. Ha cantat concerts i recitals als Estats Units, Europa i Asia. Debutà al Gran Teatre del Liceu la temporada 2003-04 amb Wintermärchen. Hi ha tornat amb Missa Solemnis (2004-05) i L’incoronazione di Poppea (2008-09).

Jaco Huijpen (Osmin) Nascut als Països Baixos, va estudiar a Amsterdam i Hilversum. Va formar part de la companyia de l’Òpera de Gelsenkirchen i del Gärtnerplatztheater de Munic, on va cantar, entre altres rols, Colline (La bohème), Sparafucile (Rigoletto), Comanador (Don Giovanni), Tommaso (Tiefland) i príncep Khovaski (Khovantxina). També ha cantat Basilio (Il barbiere di Siviglia), Vodnik (Rusalka), Ramfis (Aida), Gran Inquisidor (Don Carlos) a la Nederlands Reiseopera d’Enschede i a la Nederlandse Opera d’Amsterdam, Tempo (Il ritorno d’Ulisse in patria) i l’estrena mundial de Hierº de G. Janssen. Ha cantat Kaspar (Der Freischütz) a l’Staatsoper de Berlín, Montpeller, Lieja, Leipzig i Ginebra; Dikoj (Kàtia Kabànova) a Berlín i Amsterdam, i Osmin (Die Entführung aus dem Serail) a Brussel·les, Frankfurt i Trieste. Debutà a l’Opéra de París amb l’estrena de Perela, l’homme de Fumée de Pascal Dusapin. Debuta al Gran Teatre del Liceu.

Font: Departament de premsa del Gran Teatre del Liceu.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada